Segalanya Tentang Makan..

Bubur Butir Nangka Sedap, Manis Dan Berlemak. Buat Seperiuk Confirm Cepat Habis!

0 3,649

Kadang-kadang waktu petang tak tau pula nak buat hidangan apa. Muak rasanya nak makan benda bergoreng macam pisang goreng, karipap dab sebagainya. Kalau dapat makan pemanis mulut yang berkuah, sedap jugak kan. Kali ni apa kata jom buat bubur butir nangka sedap, manis dan berlemak ni. Bila tengok hidangannya memang betul-betul menggiurkan.

Disebabkan ianya mudah je untuk disediakan dan gunakan bahan yang sikit je, bila-bila masa je anda boleh buat. Bubur butir nangka ni sejenis pemanis mulut yang berkuah manis dan rasa lemak dek santan. Sebab apa dipanggil butir nangka? Sebab adunan tepung diuli dan dibentukkan seakan biji nangka yang bulat memanjang.

Bila direbus dan masak, adunan tepung yang rupa butir nangka ni akan timbul di permukaan air. Kemudian akan dimasukkan ke dalam kuah santan. Kalau dapat makan butir nangka yang lembut-lembut kenyal ni sambil hirup kuah santannya, memang betul-betul sedap dan menyelerakan.

Resepi bubur butir nangka ni memang dah selalu dibuat dari zaman dulu lagi. Ada yang masak dengan bubur pisang, keledek, labu dan macam-macam lagi. Kalau tak ada campuran buah dan sayuran ni pun tak apa. Makan butir nangka macam tu je pun dah cukup menyelerakan.

Kalau anda nak buat, jom ikut resepi yang dikongsikan oleh Sue Shuk ni. Mudah je cara buatnya. Hanya 3 bahan untuk adunan butir nangka dan 4-5 bahan je untuk kuah santan.

 

RESEPI BUBUR BUTIR NANGKA

Untuk butir nangka, boleh letakkan pewarna ikut citarasa anda. Biasanya orang buat warna asli tepung, merah dan kuning.

Bahan-bahan yang diperlukan:

Bahan doh butir nangka:

  • Tepung pulut 3 cawan
  • Tepung gandum ½ cawan
  • Pewarna secukup rasa
  • Air secukupnya

Cara buat butir nangka:

▶️ Campurkan kesemua bahan di atas kecuali pewarna. Kemudian gaulkannya.

▶️ Masa menggaul tu, masukkan air sikit demi sikit sehingga tepung menjadi doh.

▶️ Dan ulikan sehingga menjadi doh tak melekat di tangan.

▶️ Kemudian bahagikan adunan kepada beberapa bahagian untuk letakkan pewarna.

▶️ Titikkan pewarna yang anda suka, dan sebatikan.

▶️ Selepas tu bulat-bulatkan menjadi bentuk bulat memanjang seperti dalam gambar.

▶️ Rebuskan air sampai menggelegak, dan masukkan satu persatu butir nangka.

▶️ Rebus sampai butir nangka timbul, dan angkat. Masukkan dalam air sejuk.

▶️ Kemudian sediakan kuah santannya pula.

Bahan-bahan kuah santan:
  • Santan 1 kotak
  • Air secukupnya
  • Daun pandan
  • Gula atau gula melaka 1 cawan (atau ikut kemanisan sendiri)
  • Garam 1 sudu kecil
  • Biji halba 1 sudu kecil (tak nak letak pun tak apa)

 

Cara buat kuah santan butir nangka:

▶️ Panaskan periuk, dan masukkan kesemua bahan-bahan.

▶️ Gunakan api yang perlahan, dan kacau sehingga mendidih.

▶️ Selepas tu masukkan butir nangka yang dah siap direbus tadi.

▶️ Kacau sikit lagi sehingga mendidih, dan padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Cara Buat Aiskrim Vanilla Homemade 3 Layers Sedap Gunakan 5 Bahan Ringkas Je!

 

Bubur butir nangka ni kalau makan panas-panas baru lepas dimasak memang sedap sangat. Butir nangka yang lembut tu sedap digigit dengan kuah yang rasa lemak manis.

Kalau hidangkan untuk anak-anak pasti mereka suka. Lepas ni bolehlah masak untuk hidangan sarapan atau minum petang. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.