Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Dorayaki Gebu Mantap. Ikut Cara Ni, Mesti Jadi. Cepat Je Licin!

0 700

Siapa kata nak buat dorayaki ni susah, lagi-lagi nak bagi teksturnya gebu dan mantap macam orang selalu buat tu. Nak buat dorayaki ni antara yang senang dan simple je bahannya. Gaul dan pukul bahan sehingga sebati. Dah kira siap bancuhannya.

Dalam resepi Ummu Amar ni diajar supaya perap dulu adunan dalam 30 minit. Kemudian baru goreng atas kuali. Bila goreng dan nampak adunan naik gebu, mau tak teruja dibuatnya. Dah nampak bayang-bayang dorayaki tu.

Dorayaki ni bukan dimakan biasa sekeping-sekeping. Biasanya orang makan dengan jem sapuan, tak kiralah nak makan dengan jem strawberi, peanut butter, Nutella dan sebagainya.

Lepas tu tekapkan 2 keping dorayaki lepas disapu jem. Setiap suapan terasa nikmatnya. Dari roti dorayaki tu sampailah digabungkan dengan jem.

Mak-mak lepas ni kalau pening tak tahu nak buat minum petang apa untuk anak-anak, dorayaki ni boleh jadi pilihan. Anak-anak mesti paling teruja.

 

RESEPI DORAYAKI

Walaupun dorayaki ni konsepnya ialah roti yang lembut mantap dengan rasanya yang lemak-lemak gebu, rasanya juga dibuat manis. Cuma tahap manis tu terpulang pada anda nak masukkan banyak mana gula. Ada juga yang dicampurkan sekali madu.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 2 biji telur
  • ½ cawan gula pasir
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 2 sudu besar madu
  • 3 sudu besar air
Cara buat dorayaki:

▶️ Pecahkan telur dalam mangkuk. Campurkan dengan gula.

▶️ Kemudian pukul sampai kembang. Boleh pakai whisk.

▶️ Tapi kalau nak mudah putarkan dengan mixer.

▶️ Lepas tu masukkan madu , minyak, baking powder, air dan esen vanilla. Pukul sebati.

▶️ Kemudian masukkan tepung gandum sikit demi sedikit sambil putarkan mixer.

▶️ Dah siap putar sampai sebati, rehatkan sekejap adunan dalam 30 minit.

▶️ Panaskan kuali. Sebaiknya pakai non stick pan.

▶️ Tuangkan adunan yang dah diperap tadi sedikit dan tunggu masak dalam beberapa minit.

▶️ Adunan tu nak tuang banyak mana ikut suka anda. Ikutlah nak besar mana.

▶️ Lepas tu baru balikkan.

▶️ Ini rupa dorayaki yang dah dibalikkan. Warnanya coklat-coklat sikit sebab ada masukkan madu berlebihan tadi.

▶️ Dah siap boleh angkat.

 

BACA JUGA: Roti Bakar Sosej Cheese Paling Senang, Buat Untuk Anak-Anak. Confirm Cpeat Habis.

 

▶️ Sapukan dengan apa sahaja sapuan yang anda suka.

▶️ Tekapkan dua keping dorayaki lepas dah sapu jem.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

Dah buat sekali, mesti lepas ni anak-anak mintak buat lagi. Bila dah sekali rasa sedapnya memang tak boleh lupa.

Tambah lagi senang je nak buat. Bahan ada lah dalam 6-7 bahan je. Cuma kalau anda pakai hand whisker kena rajin sikitlah ketuk bahan adunan. Yang ada mixer tu je lebih mudah.

Yang penting rasa dorayaki ni sedap dan teksturnya gebu mantap. Bukan anak-anak je suka, mak ayah pun boleh siap makan 2-3 keping seorang lagi. Nanti jangan lupa mencubanya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.