Segalanya Tentang Makan..

Resepi Roti John Sedap Macam Pasar Malam. Isi Lagi Mampat Dengan Bahan Yang Mewah!

0 4,729

Roti john ni siapa je yang tak minat kan? Kalau pergi ke pasar malam atau bazaar Ramadhan tu, roti john ni mesti jadi antara makanan wajib orang akan beli. Betul tak? Tapi, pernah tak terfikir nak try sendiri resepi roti john sedap macam pasar malam ni?

Kalau dah pandai buat, boleh kalahkan roti john pasar malam tau. Suka hati kita nak letak isi ayam atau daging banyak mana pun. Sayuran juga boleh pilih nak letak yang mana. Paling best, nak buat sos leleh pun no hal. Lebih baik kita belajar buat sendiri je.

Kalau nak tau resepi roti john sedap macam pasar malam, anda boleh try resepi yang dikongsikan oleh Jauharatuddini Taib ni. Sebab resepinya antara yang senang nak buat dan follow.

Dah alang-alang duduk rumah musim pandemik ni, tak boleh lagi nak jejakkan kaki ke pasar malam. Sediakan je roti dan bahan di dapur, bolehlah buat roti john sendiri berulang kali sebanyak mana pun.

Lagipun roti john bukanlah makanan biasa-biasa. Sebiji seorang pun dah boleh mengenyangkan. Dah lah sedap dan kena dengan selera. Tak rugi kalau buat untuk sekeluarga. Jom kita lihat cara buatnya.

 

RESEPI ROTI JOHN ALA PASAR MALAM

Untuk roti john ni, sama juga macam burger. Kita boleh pilih nak buat isi daging atau ayam. Cuma burger ni pakai daging burgerlah. Roti john ni kita gunakan daging kisar. Kalau nak pakai daging burger tu pun boleh. Kita lumat-lumatkan dia sebelum dimasak jadi inti roti john.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Daging kisar 250 gram (ikut banyak mana roti john anda nak buat)
  • 6 ulas bawang putih
  • 1 biji besar bawang holland
  • 2 sudu besar rempah kari (yang ni juga terpulang nak letak banyak mana. Nak rasa kari lebih, boleh lebihkan kuantitinya)
  • Air asam jawa
  • Garam
  • Nisan sedikit (ataupun gula merah)
  • Lobak merah yang dicincang
  • Telur (pecah sebiji-sebiji tiap kali nak buat 1 roti john)
  • Sos cili
  • Mayonis
  • Sos cheese
  • Sos black pepper
  • Sayuran seperti kobis (terpulang nak letak sayuran apa yang sesuai)

 

Cara buat roti john:

▶️ Mula-mula potong dadu bawang holland dan bawang putih.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali, kemudian masukkan bawang yang dah dipotong dadu tadi dan rempah kari. Tumis sehingga masak dan naik bau.

▶️ Kemudian masukkan daging kisar dan lobak merah. Kacau supaya sebati.

▶️ Seterusnya masukkan air sikit dan kacau supaya lebih mesra. Biarkan ia pekat sikit, baru lagi sedap dan mampat dalam roti john nanti.

▶️ Kemudian perasakan dengan garam dan secubit nisan.

▶️ Dah masak tu boleh padamkan api.

▶️ Seterusnya sediakan 1 mangkuk, dan pecahkan sebiji telur di dalamnya. Kemudian masukkan sesenduk inti daging kisar yang dah dimasak tadi. Boleh agak-agak cukup untuk 1 roti john.

▶️ Ketuk telur dan inti daging tu dengan garfu sehingga sebati.

▶️ Dalam kuali lain, iaitu kuali leper, panaskan minyak sedikit. Kemudian tuang inti tu memanjang seperti dalam gambar. Kalau ada daun bawang, boleh masukkan sekali dalam adunan inti ni.

▶️ Selepas telur dah masak, tekapkan roti john atas inti daging. Tapi sapukan roti dengan sedikit planta dulu.

▶️ Pastikan api slow supaya tak hangit.

▶️ Dah masak kesemuanya boleh angkat dan letak atas papan landas atau piring.

▶️ Taburkan sayur kobis, dan picit segala jenis sos yang anda suka.

▶️ Tutupkan roti, dan dah siap. Sedia dimakan!

 

BACA JUGA: Cara Buat Roti Sardin Gulung Goreng Tepung. Sedap Sangat Garing Di Luar Lembut Di Dalam!

 

Best dapat buat sendiri kan. Nak letak sayur atau tak nak letak pun tak apa. Sos nak leleh atau tidak pun boleh juga.

Kadang-kadang ada anak yang tak suka sayuran lebih ni. Jagi, boleh buat isi daging, mayonis, cheese dan sos sahaja!

Mudah je kan nak buatnya. Bahan tak banyak pun digunakan. Lagipun kita boleh adjust nak letak perasa apa lagi yang kita suka. Mungkin ada yang suka masukkan sikit lada hitam atau lada sulah. Terpulang pada citarasa masing-masing.

Lepas ni bolehlah buat sendiri roti john sedap macam pasar malam ni untuk anak-anak buat sarapan pagi atau minum petang. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.