Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Bingka Roti Pandan Kurang Manis. Sedap, Tak Muak Makan.

0 8,984

Kalau bau aroma kuih bingka ni memang sedap. Selalu tergoda kalau terbau kuih ni sedang dibakar. Sebab bau pandan dia tu yang menaikkan aroma. Buatkan tak jemu kalau makan. Tapi resepi bingka roti pandan ni ada kelainan sikit dan agak menarik untuk dicuba. Bukan seperti bingka pandan biasa.

Resepi yang dikongsikan oleh Nana Ereena ni lebih kepada bingka yang kurang manis. Bila dah masukkan roti, tekstur bingka pandan dah tak sama macam sebelum ni yang lembik-lembik dan gedik. Dia jadi lembut gebu.

Rasanya pun kurang manis dan tak cepak muak. Kalau sesekali nak ubah selera bolehlah cuba. Nak buat bingka roti pandan ni hanya gunakan beberapa keping roti gardenia putih tu je.

Cara masak masih sama iaitu bakar sehingga permukaannya garing. Sedap buat makan-makan santai kat rumah atau minum petang.

Nak buat manis atau tak, terpulang pada anda. Masukkan lebih sikit gula dalam bahan adunan kalau anda nak manis lebih sikit. Sebab roti tu sendiri akan mengurangkan manis kuih bingka.

 

RESEPI KUIH BINGKA ROTI PANDAN

Sebenarnya bahan masih sama macam buat kuih bingka pandan biasa, cuma ditambahkan roti putih sahaja. Senang je nak buat. Sekejap je siap buat adunan. Tapi sebelum mula, kena rendamlah dulu roti dalam 15 minit, baru bancuh adunan.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 6 keping roti gardenia putih (carikkan kecil-kecil dan rendam dalam air paras roti je selama 15 minit)
  • 2 cawan santan
  • ½ cawan gula pasir (kalau nak manis boleh lebihkan)
  • 1 biji telur gred B
  • 1 cawan tepung gandum
  • Pewarna hijau
  • 1 penutup esen pandan
Cara buat bingka roti pandan:

▶️ Sebelum mula, rendamkan dulu roti yang telah dicarikkan.

▶️ Rendam dengan air biasa paras roti selama 15 minit.

▶️ Lepas rendam, toskan dan ketepikan sekejap.

▶️ Masukkan kesemua bahan-bahan lain dalam blender dan kisar sehingga sebati.

▶️ Tuangkan bahan kisar ni dalam mangkuk yang agak besar dan sesuai.

▶️ Kemudian masukkan roti yang telah direndam dan ditoskan tadi. Kacau hingga sekata.

▶️ Sediakan loyang saiz 8×8 inci yang siap dialas baking paper.

▶️ Sambil tu panaskan oven.

▶️ Lepas tu tuangkan adunan tadi ke dalam loyang.

▶️ Taburkan bijan dan letakkan sikit marjerin di permukaan adunan.

▶️ Dan bakar dengan api atas bawah pada suhu 170’c selama 50 minit (ikut oven maisng-masing).

 

BACA JUGA: Cara Buat Kuih Bingka Buah Sawit Paling Sedap, Lembut Dan Berlemak Wangi. Rugi Tak Cuba!

 

▶️ Lepas siap dibakar, tunggu sejuk sekejap.

▶️ Sedia untuk dipotong dan dijamu.

Sedap dan unik rasa bingka roti pandan ni. Rasa-rasanya tak pernah lagi jumpa ada dijual. Kalau ada pun tak banyak. Teksturnya yang sedikit gebu buatkan sedap.

Rasa kuih bingka ni pun jadi kurang manis dan tak cepat muak. Bila buat sendiri ni bolehlah nak buat tahap manis macam mana yang kita suka kan.

Kalau nak lebih garing lagi, boleh bakar lama sikit ikut citarasa anda. Tak rugi cuba resepi bingka roti pandan ni. Pasti anda menyukainya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.