Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Biskut Tambun Rangup-Rangup Lembut. Dipanggil Juga Tau Sa Piang. Serius Sedap!

0 4,509

Nak buat bermacam jenis kuih ni memang kadang-kadang tu mencabar. Faktor utama ialah takut tak menjadi dan tak puas hati sangat hasilnya. Contohnya nak buat biskut tambun atau tau sa piang ni. Rasa biskut ni memang sedap sebab rangup dan lembut.

Tapi nak buatnya tu perlu gigih sikit sebab ada pelbagai step dan cara mengendalikan doh. Selalunya kalau teragak, sanggup beli je. Tapi dah alang-alang terjumpa resepi yang dikongsikan oleh Eryna ni, bolehlah cuba. Memandangkan pkp pun tiada kesudahan, dapatlah isi masa lapang.

Buat sendiri biskut ni sebenarnya berbaloi. Dapat hasil biskut yang banyak dan boleh berjimat sikit dari beli. Nak buatnya pun seronok juga. Tak banyak sangat pun step sebenarnya.

Hanya uli tepung untuk kulit. Intinya boleh beli yang ready made siap. Hanya perlu bentukkan inti dan masukkan dalam adunan tepung.

Jangan risau tak menjadi. Asalkan ikut sukatan bahan dan stepnya satu persatu, pasti menjadi punya. Kalau berbeza pun mungkin rupa bentuk yang tak sekata sebab baru pertama kali cuba.

 

RESEPI BISKUT TAMBUN (TAU SA PIANG)

Biskut ni biasanya berinti kacang merah. Kulitnya pula jenis rangup-rangup dan rapuh. Jadi, ada teknik uli doh yang anda perlu ikut untuk dapatkan hasil sebegitu.

Bahan-bahannya:
Bahan A:
  • 500 gram tepung gandum
  • 200 gram minyak jagung
  • 200 gram air
  • 15 gram gula aising
  • Secubit garam

Bahan B:
  • 220 gram tepung gandum
  • 120 gram lemak sayuran shorting

Inti kacang merah beli dah siap

Bahan hiasan:
  • 1 biji telur (kuning sahaja)
  • Sedikit pewarna kuning
  • Bijan putih
Cara buat biskut tambun (Tau Sap Piang):
Bahan A:

▶️ Satukan minyak jagung, air, gula dan garam.

▶️ Gaulkan sehingga garam larut dan sebati.

▶️ Kemudian masukkan tepung gandum sikit demi sedikit.

▶️ Uli adunan sampai menjadi doh yang lembut dan tak melekat di tangan.

▶️ Selepas tu ambil doh sikit-sikit dan timbang dalam anggaran 25 gram sebiji.

▶️ Buat banyak-banyak dan ketepikan dulu sementara buat adunan bahan B.

▶️ Dalam mangkuk lain, satukan kedua-dua bahan B dan gaul sebati.

▶️ Uli adunan sampai jadi doh seperti dalam gambar.

▶️ Buat doh kecil-kecil macam adunan A dan timbang anggaran 6 gram. Ketepikan.

▶️ Untuk inti kacang merah, buat bulat-bulat kecil juga dalam anggaran 15 gram.

▶️ Dah siap ketiga-tiga adunan yang dah ditimbang.

▶️ Cara membuatnya, mula-mula canaikan adunan A atas papan landas. Lenyek-lenyekkan sampai jadi leper.

▶️ Lepas tu letak adunan B macam letak inti di atasnya. Kemudian bulat-bulatkan.

▶️ Seterusnya gilingkan adunan menggunakan gelas atau kalau ada kayu penggiling boleh gunakan. Jadi seperti dalam gambar.

▶️ Lepas tu gulung memanjang.

▶️ Tegakkan adunan yang dah digulung tu.

▶️ Giling doh untuk kali kedua.

▶️ Dan gulungkan jadi seperti dalam gambar.

▶️ Ulang proses yang sama sehingga habis doh.

▶️ Lenyekkan setiap satu doh perlahan-lahan.

▶️ Lenyek sampai jadi macam ni.

▶️ Kemudian masukkan inti.

▶️ Tutup dan bentukkan bulat seperti dalam gambar.

▶️ Susun atas dulang, dan cucuk dengan garfu.

▶️ Sapukan kuning telur pada permukaan doh.

▶️ Taburkan biji bijan putih.

▶️ Dan bakar pada suhu 200’c selama 20 minit.

▶️  Dah siap, boleh sejukkan dan sedia dihidang.

 

BACA JUGA: Cara Buat Biskut Coklat Chips Sedap, Rangup Macam Famous Amos. Confirm Jadi.

 

Hasil banyak lenyekkan doh dan gulungkannya tu boleh hasilkan biskut yang rangup-rangup rapuh di bahagian kulit luar biskut.

Bila gigit sekali dengan bahagian dalam biskut yang lembut dan intinya, nikmat sangat rasanya. Boleh buat sekali banyak simpan dalam bekas kedap udara dan ulang-ulang makan.

Lepas ni nak buat biskut tambun ni boleh tengok resepi ni. Mudah je sebab ditunjukkan proses satu persatu. Jangan lupa mencubanya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.