Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Kuih Seri Muka Lembut, Sedap Dan Cantik Terbentuk. Mudah Je Guna Sukatan Cawan.

0 14,411

Ramai tak kat sini peminat kuih seri muka? Kuih ni boleh dikatakan antara kuih yang legend dari dulu lagi. Rasanya yang sedap berlemak manis, dengan bau aroma wangi pandan. Sedap betul kalau buat juadah minum petang dan dihidangkan sekali dengan teh o panas.

Kuih seri muka ni yang buat sedap ialah texturenya yang lembut. Bila suap ke dalam mulut, rasa melting bahagian pandannya. Bahagian pulutnya pula melengkapkan lagi rasa. Kombinasi rasa inilah yang buatkan kuih seri muka ni amat digemari.

Tapi kalau buat kuih ni salah stepnya, boleh tak menjadi. Sama ada kurang lembut, kurang rasa lemak, tawar dan sebagainya. Boleh potong selera kalau kuih yang dibuat tak seperti yang diidamkan.

Kalau sebelum ni pernah buat kuih seri muka tak menjadi, apa kata cuba resepi yang dikongsikan oleh Aze Jijie ni. Ada ditunjukkan cara buat kuih seri muka lembut, sedap dan cantik terbentuk.

Resepinya menggunakan bahan bancuhan yang membuatkan kuih yang tak begitu lembut dan tak keras. Bila dipotong, cantik terbentuk dan kemas. Cukup juga rasa lemak, manis dan sedap.

 

RESEPI KUIH SERI MUKA

Resepi ni menggunakan sukatan cawan. Mudah je untuk disediakan. Gunakan sukatan cawan yang sama untuk semua bahan berkaitan (sebaiknya guna penyukat cawan yang buat kek tu).

Bahan-bahan yang diperlukan:

Bahagian bawah (pulut):

  • Pulut susu 2 cawan (rendam siap-siap dalam 30 minit hingga 1 jam)
  • Santan separuh cair 3 cawan (atau santan kara 1 kotak kecil)
  • Daun pandan 1-2 helai yang disimpul
  • Minyak 1 sudu kecil
  • Garam 1 sudu teh

 

Bahagian atas (pandan):
  • Telur 2 biji
  • Tepung gandum 1 cawan
  • Gula 1 cawan
  • Tepung kastard 1 sudu besar penuh membukit
  • Santan 2 cawan (santan kara 1 kotak kecil)
  • Garam ½ sudu teh
  • Air daun pandan yang dikisar 2 cawan (guna dalam 5-6 helai daun pandan)
  • Pewarna hijau sedikit

Cara buat kuih seri muka:

▶️ Mula-mula buat bahagian pulutnya dulu.

▶️ Sediakan 1 loyang bersaiz 8 atau 9 yang dah siap dilapik dengan plastik supaya nanti senang nak potong.

▶️ Sapu minyak pada loyang.

▶️ Panaskan pengukus sehingga air mendidih dengan menggunakan api yang besar.

▶️ Kemudian masukkan kesemua bahan pulut ni ke dalam loyang. Sekatakan dan masukkan dalam pengukus.

▶️ Kukus selama 20 minit dengan menggunakan api yang besar.

▶️ Lepas dah masak, mampat-mampatkan pulut tu dan ratakan dengan meggunakan senduk.

▶️ Kemudian sediakan bahagian lapisan pandan atasnya pula.

▶️ Dalam mangkuk lain, satukan kesemua bahan lapisan pandan ni. Kemudian masukkan dalam pengisar dan kisar.

▶️ Lepas tu tapis dan tuangkan ke dalam periuk.

▶️Letak periuk atas dapur dan masakkan bahan ni seketika dengan api yang perlahan je.

▶️ Sambil tu kacau-kacau sehingga naik wap. Jangan lama sangat sampai bahan tu likat sebab nanti tak menjadi.

▶️ Boleh sentuh periuk dan kalau rasa dah panas je periuk tu, terus padamkan api.

▶️ Kemudian tuangkan adunan di atas lapisan pulut tadi, dan kukus lagi selama 30 minit dengan menggunakan api yang sederhana.

▶️ Selepas 30 minit tu, boleh buka tudung pengukus, dan sambung kukus sikit lagi dalam 5 minit tanpa tutup. Ianya bertujuan untuk keringkan air kat atas permukaan kuih.

▶️ Dah siap boleh padamkan api dan sejukkan dulu.

▶️ Dah betul-betul sejuk baru boleh potong dengan menggunakan pisau plastik.

▶️ Boleh dihidangkan!

Berselera je tengok kuih seri muka yang cantik terbentuk ni tanpa comot kan. Kalau jual kuih macam ni, orang bagi 5 star.

 

BACA JUGA: Cara Buat Donut Buah Naga Gebu Dan Cantik! Unik Dengan Corak Bunga Sakura.

 

Kalau buat kat rumah pula, suami dan mertua puji. Rasanya pun sedap dan lembut je dimakan. Boleh buat juadah tetamu yang datang ke rumah.

Pada yang dah lama mencari cara buat kuih seri muka lembut dan sedap, bolehlah jadikan resepi ni sebagai panduan. Jangan lupa kongsikan resepi ni ya. Nanti bila nak buat, senang untuk cari resepi ni semula. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.