Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Kuih Talam Gula Merah. Resepi Hasilkan Kuih Yang Lembut Gedik Jer!

0 8,515

Antara kuih tradisional yang tak lapuk dek zaman adalah kuih talam gula merah. Kuih yang wajib ada dekat kedai-kedai kuih yang jual. Rasa sedap kuih talam ni, boleh buat kita ralit makan tau.

Kuih talam gula merah ni, kalau kita nak makan sedap yang dia goyang gedik-gedik tu. Barulah semangat nak makan. Boleh berebut lah dengan orang lain. Hehe.

Sebenarnya kuih talam ni antara kuih lama-lama yang senang nak buat. Terutama bagi orang yang baru nak belajar buat kuih, sesuai sangat ikut cara Cik Puan Shakinan Zainal ni. Cara yang dikongsikan lengkap dan mudah faham.

Kalau sebut kuih talam memang kita tahu ada dua bahagian. Bahagian atas diperbuat dengan santan. Manakala bahagian bawah pula kita gunakan gula merah. Bila kita gigit kuih ni, memang terasa lemak santan masin-masing dengan manis gula merah bawah.

Selain kuih talam gula merah, kuih talam pandan juga antara yang famous dan popular. Jadi, kalau nak belajar buat dua-dua jenis kuih ni memang sangat berbaloi.

 

RESEPI KUIH TALAM GULA MERAH

Sesetengah Kawasan ada yang menggunakan gula nisan atau gula kerek untuk bahagian bawah menggantikan gula merah. Tapi gula nisan dan gula merah tahap kemanisan dia yang tersendiri tau.

Bahan-bahan yang digunakan adalah :

BAHAN LAPISAN BAWAH :

  • 1 cawan gula merah (larutkan dengan 1 cawan air)
  • 1 ½ cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung ubi
  • 1 sudu besar air kapur
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 2 cawan air

 

BAHAN LAPISAN ATAS :
  • 2 ½ cawan santan pekat
  • 1 ½ cawan tepung beras
  • 1 sudu kecil garam

CARA PENYEDIAAN KUIH TALAM GULA MERAH :

▶ Mula-mula larutkan gula merah dengan air. Bila dah larut, baru campurkan dengan 2 cawan air yang lain tu.

▶ Kacau bagi sebati, masukkan tepung, air kapur dan kicap. Kalau risau kurang manis, boleh tambah sedikit gula pasir.

▶ Tapiskan semua adunan dan masukkan dalam kuali. Kacau sampai bahan adunan anik wap. Jangan sampai pekat dan likat tau.

▶ Panaskan periuk kukus. Masukkan adunan tadi dalam loyang. Loyang tu sapu minyak dan Alaskan dengan plastic.

▶ Kukus sekejap dalam 15 – 20 minit sampai dia masak. kukus dengan api yang besar  ye.

▶ Untuk bahagian atas, satukan semua bahan-bahan dan kacau sebati. Tapi supaya tiada bendasing dan tekstur jadi lebih halus.

▶ Masukkan dalam kuali dan kacau sampai bahan adunan naik wap.

▶ Bila bahagian bawah tadi dah selesai masak. tuang bahagian atas ni pula. Kukus lagi selama 25 minit atau sehingga masak sempurna.

▶ Sejukkan sekejap kemudian baru potong menggunakan pisau plastic.

▶ Siap untuk dihidangkan!

 

BACA JUGA: Resepi Laksa Johor Ikan Tenggiri. Sedap Kuahnya. Rugi Kalau Tak Cuba!

 

Kuih talam gula merah ni sesuai untuk hidangan pagi, minum petang atau sebagai juadah ringan jika ada majlis keramaian juga boleh. Kuih ni ramai peminatnya. Pasti akan cepat habis kalau dihidangkan.

Kalau ada mak dan ayah yang tinggal bersama, kita hidangkan kuih-kuih lama macam ni pasti mereka akan suka. Banyak je resepi kuih-kuih yang ada nak cuba dan buatkan untuk mereka.

Bagi yang nak mencuba, saya recommendkan untuk follow resepi kuih talam gula merah ni untuk dapat hasil yang sedap dan menjadi. Barulah semangat nak cuba untuk kuih lain pulak kan. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.