Segalanya Tentang Makan..

Buat Sendiri Rempeyek Rangup Dan Sedap. Puas Hati Kacang Dan Ikan Bilis Lebih.

0 20,362

Rempeyek ni kalau makan krup krap rangup sedap dan kacang serta ikan bilisnya lebih memang puas hati. Fikir nak makan apa untuk kudapan bila berehat-rehat kat rumah tu. Apa lagi, bolehlah buat rempeyek ni. Buat sebalang boleh makan puas. Sebalang ni pun kat luar dah harga RM15.

Buat sendiri jauh lebih jimat. Kadang-kadang yang jual pun tak banyak ada ikan bilis dan kacang. Mudah je sebenarnya nak buat rempeyek ni. Pastikan cukup rasa rempah ketumbar dan jintan, barulah sedap dan rasai nikmat rempeyek yang sebenar.

Lepas buat simpan dalam bekas kedap udara. Kekal rangup sampai bila-bila. Puan Marliza Ghazali ada kongsikan cara buat rempeyek rangup dan sedap.

Ikut step membuatnya satu persatu pasti menjadi. Nak mudah, gunakan senduk acuan untuk buat rempeyek yang bulat dan menegak tu.

Barulah rempeyek mudah membentuk dan cantik gorengannya. Syaratnya minyak kena betul-betul panas masa menggoreng. Jom lihat perkongsian resepi ni.

 

RESEPI REMPEYEK RANGUP SEDAP

Kalau anda perasan rempeyek ni ada 2 jenis iaitu rempeyek kacang dhal dan rempeyek kacang tanah. Yang kita buat ni ialah rempeyek kacang tanah.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 1 paket tepung beras (satu gajah)
  • 1 cawan ikan bilis (dikisar)
  • 1 biji telur
  • 2 sudu ketumbar (dikisar)
  • 1 sudu jintan putih
  • 1 sudu jintan manis
  • 1 cawan santan kelapa (tak perlu pekat sangat)
  • 1 sudu kecil kapur (bancuh dalam air bagi larut)
  • Sedikit garam
  • Ikan bilis di belah untuk hiasan
  • ½ kilo kacang tanah untuk tabur
  • Minyak untuk menggoreng
  • Acuan rempeyek
Cara buat rempeyek kacang tanah:

▶️ Mula-mula kisarkan kesemua rempah tadi.

▶️ Kemudian masukkan dalam tepung.

▶️ Masukkan air sikit demi sedikit dan juga telur. Gaul supaya sekata.

▶️ Lepas tu masukkan ikan bilis yang telah dikisar, santan, air kapur dan garam. Gaulkan lagi supaya sekata.

▶️ Tambahkan sikit lagi air supaya tepung tak likat.

▶️ Kena pandai agak. Jangan adunan terlalu pekat atau terlalu cair.

▶️ Panaskan minyak yang banyak dalam kuali supaya mudah acuan nak tenggelam.

▶️ Masukkan acuan sekejap dalam minyak supaya panas.

▶️ Lepas minyak dah betul-betul panas, angkat acuan.

▶️ Tuangkan adunan tepung dalam acuan gunakan senduk kecil.

▶️ Letakkan kacang tanah atas tepung tapi jangan banyak sangat pula sebab takur berat.

▶️ Letakkan juga ikan bilis.

▶️ Celupkan ke dalam minyak. Pastikan api tak kuat sangat sebab takut hangus.

▶️ Balik-balikkan sehingga warna coklat keperangan.

▶️ Boleh angkat dan toskan minyaknya.

▶️ Ulang proses sama sampai adunan habis.

 

BACA JUGA: Cara Buat Kuih Peneram Lembut Di Dalam Dan Rangup Di Luar. Perap Lebih Lama Lagi Sedap Dan Lembut!

 

Puas hati tengok hasil gorengan yang rangup dan sedap. Lepas ni nak makan rempeyek boleh buat sendiri je. Tak payah beli lagi.

Buat banyak-banyak pun tak perlu risau. Sebab rempeyek ni elok je kekal rangup walau dah lama goreng. Asalkan simpan elok-elok dalam balang bertutup.

Bosan-bosan duduk rumah tu, bolehlah layan rempeyek rangup dan sedap ni. Sambil-sambil tengok tv tu tak sedar habis separuh bekas. Baru puas hati. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.