Segalanya Tentang Makan..

Resepi Kuih Cara Manis Guna Perasa Dan Pewarna Asli. Lembut, Sedap Dan Wangi!

0 2,478

Bila tengok kuih cara manis ni, tak pernah tak tergoda. Lagi-lagi yang baru lepas dimasak dan keluar dari acuannya tu. Sedap dengan rasa lemak manisnya. Tekstur pula lembut dan cair dimulut. Kalau dapat buat resepi kuih cara manis guna perasa asli, lagilah sedap dan wangi!

Kuih ni antara kuih tradisional yang sedap dan masih lagi jadi kegemaran ramai. Kuih cara ni ada 2 jenis, satu versi manis ni, dan satu lagi versi kuih cara berlauk. Kalau time bulan puasa tu, dua-dua jenis ni memang antara yang wajib ada.

Duduk-duduk rumah tu kalau teringin nak buat kuih dulu-dulu, boleh buat kuih cara manis ni. Mudah je. Janji ada acuan.

Salah satu resepi menarik yang anda boleh ikut ialah resepi Roslina Shaari Ina Kie ni. Guna acuan cermai yang kecil molek je.

Dan bahan perasa pun guna yang asli. Hasil kuih cara manisnya wangi dan comel terbentuk. Makan sekali masuk mulut je. Jom tengok cara membuatnya.

 

RESEPI KUIH CARA MANIS

Bahan-bahan untuk kuih ni sangat simple. Hanya 5 je bahan asas. Untuk perasa dan pewarnanya, gunakan daun pandan dan daun cekur manis. Wangi semerbak bau kuihnya nanti.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Tepung gandum 2 cawan
  • Air pandan campur dengan cekur manis 2 cawan (dari 5 helai daun pandan dan 10 helai daun cekur manis)
  • Santan kotak ½ kotak kecil
  • Telur 1 biji
  • Garam secubit

Cara buat kuih cara manis:

▶️ Kisar daun pandan dan daun cekur manis.

▶️ Kemudian tapis dan jadikan 2 cawan air perahan pandan.

▶️ Semua bahan-bahan di atas dicampurkan dan dikisar.

▶️ Seterusnya panaskan acuan dan sapu minyak.

▶️ Letakkan acuan atas dapur gas dan tuang adunan tepung tu ke dalamnya. Tuang sampai penuh.

▶️ Letaklah sikit gula di tengah-tengah kuih cara ni dan tutup dengan tudung periuk untuk bagi masak.

▶️ Setelah dah masak, keluarkan dari acuan dan cantumkan dua-dua untuk dihidangkan.

▶️ Buat sampai adunan tepung habis.

▶️ Dah siap boleh dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Kuih Lompat Tikam Senang Dan Sedap. Enak Sangat Dengan Rasa Lemak Manis!

 

Sedap sangat kalau buat sarapan atau minum petang. Lepas ni tiap kali bulan puasa, buat sendiri je kuih ni. Tak payah lagi beli di bazaar.

Nak buatnya pun senang je dengan bahan-bahan yang simple. Hanya kena ada acuan je. Acuan pun ada pelbagai saiz dan bentuk. Ikutlah mana yang anda suka.

Kalau dapat buat dalam acuan kecil lagi senang. Mudah ianya masak, cepat dan hidangan kuih pun comel je. Lepas ni kalau teringin, bolehlah buat sendiri berpandukan resepi kuih cara manis ni. Sedap dan pasti memuaskan hati. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.