Segalanya Tentang Makan..

Resepi Asam Pedas Ikan Jenahak Padu Dan Terlajak Sedap. Resepi Simple Dan Mudah!

0 4,249

Antara masakan favorite orang Malaysia ialah asam pedas. Tak kira bangsa apa, asam pedas ni memang digemari semua. Kalau dapat makan asam pedas pekat, pedas mengancam, cukup masam masinnya, memang terasa nikmatnya.

Perkongsian kali ni ialah resepi asam pedas ikan jenahak padu dan terlajak sedap yang dikongsikan oleh Sheena’s Cooking Passion. Tengok asam pedasnya buatkan kita telan air liur. Lagi-lagi menggunakan ikan jenahak yang amat disukai!

Tahu je lah ikan jenahak ni, memang sedap dan terasa manis-manis ikannya. Bila dimasak lauk asam pedas, memang cukup istimewa rasa dia. Dan cara masaknya pun simple je.

Kuah pula pekat kemerahan. Memang rugi kalau tak cuba resepi ni! Kebiasaannya dalam asam pedas ni kita campurkan bendi, tomato, terung atau apa sahaja sebagai sayuran tambahan.

Untuk resepi ni, masukkan bendi dan terung sekali. Lepas tu hidangkan dengan nasi putih panas-panas. Confirm terkesima dengan keenakannya.

 

RESEPI ASAM PEDAS IKAN JENAHAK

Bahan untuk masak asam pedas ni simple je. Yang penting tumisan kena ada serai dan belacan bakar yang ditumis sampai naik bau. Dan untuk resepi ni tak dimasukkan gula untuk kekalkan rasa pedas masamnya. Namun terpulang pada anda kalau nak kan rasa manis-manis sedikit.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Ikan jenahak yang dah siap dipotong
  • Bawang merah 2 biji
  • Serai 1 batang diketuk
  • Belacan bakar sedikit

  • Bendi siap dipotong
  • Terung siap dipotong
  • Cili kering kisar 7 sudu makan
  • Air asam jawa 1 mangkuk kecil (bancuh segenggam asam jawa)
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara masak asam pedas ikan jenahak:

▶️ Mula-mula panaskan minyak dalam periuk. Masukkan bawang merah, serai dan belacan bakar. Tumis sehingga naik bau.

▶️ Selepas bawang dah layu, masukkan cili kering kisar. Kacau sebati.

▶️ Tumis sehingga terbit minyak dan cili masak.

▶️ Kemudian masukkan air asam jawa. Kacau dan biarkan sampai mendidih.

▶️ Setelah mendidih, masukkan sayuran iaitu bendi dan terung.

▶️ Masukkan juga ikan jenahak. Kalau nak masak ikan lain pun boleh juga.

▶️ Perasakan dengan garam. Ikut rasa masing-masing. Kalau ada yang nak masukkan gula dan perasa lain, masukkan waktu ni.

▶️ Kacau sebati dan biarkan kuah mendidih sampai ikan masak, bendi dan terung lembut. Kuah pun lebih sedap dan sebati sepenuhnya.

▶️ Dah masak, boleh tutup api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Ayam Masak Phat Phet Ala Thai. Cukup Dengan Rasa Pedas Masam Manis. Wajib Cuba!

 

Kalau biarkan kuah mendidih lama dengan api yang perlahan, kuah akan lagi pekat dan terasa enaknya. Ini antara sebab kuah asam pedas sedap bila digaul dengan nasi dan makan macam tu je tanpa lauk lain.

Kalau selama ni puas mencari resepi asam pedas sedap, bolehlah cuba resepi asam pedas ikan jenahak padu dan terlajak sedap ni untuk hidangan keluarga. Cara masaknya pun senang dan simple. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.