Segalanya Tentang Makan..

Resepi Ayam Serai Sweet Sour. Sedap Sangat, Makan Sampai Menjilat Jari!

0 729

Ayam ni kalau masak sambal pun dah sedap. Inikan pula masak sweet sour yang turut ada aroma wangi serai. Kalau makan, rasa keliru kejap. Ini masakan Thai atau masakan biasa je ni. Padu rasa dia. Resepi ayam serai sweet sour ni senang nak buat.

Masak campak-campak je. Sekejap je dah siap. Kalau hari ni tak tau nak masak menu sedap apa untuk anak-anak kat rumah, boleh masak ayam serai sweet sour ni. Bahannya pun simple.

Apa yang buatkan resepi ayam sweet sour ni padu ialah bukan je disebabkan oleh sos yang dimasukkan untuk dapatkan rasa masam dan manis tu, tapi ada juga perahan air limau kasturi dan serai yang wangi.

Resepi ni dari Dani Shoppe’s. Tengok gambar masakannya pun dah tergoda, dan resepinya juga simple. Rasa rugi pula kalau tak buat.

Kalau dapat buat versi ayam serai sweet sour yang pedas punya pun mesti sedap. Boleh lebihkan cili. Sebenarnya ikut citarasa sendiri. Menu ni memang boleh diadjust ikut tekak masing-masing.

 

RESEPI AYAM SERAI SWEET SOUR

Untuk ayam yang akan dimasak ni, terpulang nak buat berapa ketul atau macam mana saiz potongannya. Seeloknya buatlah potongan sederhana, baru cantik dihidangkan.

Bahan yang diperlukan:
  • Ayam
  • Serai yang siap diketuk
  • Cili api (ikut tahap pedas yang kita nak)
  • Cili besar
  • Bawang putih 4 ulas
  • Bawang merah besar 2 biji
  • Bawang holland 1 biji dihiris
  • 1 biji tomato
  • Limau nipis atau limau kasturi
  • Sos cili
  • Sos tomato
  • Sos tiram
  • Kicap sedikit untuk bagi warna
  • Minyak masak menumis
  • Air secukupnya

Cara masak ayam serai sweet sour:

▶️ Mula-mula hiris dulu bawang merah besar dan bawang putih.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali, kemudian masukkan terus bawang merah besar, bawang putih yang siap dihiris tadi, ayam dan juga serai. Goreng kesemuanya sampai garing sedikit.

▶️ Selepas tu, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan kicap. Boleh agak-agak kuantiti dia secukup rasa.

▶️ Kacau sehingga sekata dan masukkan sikit air. Biarkan ada kuah sikit mendidih sampai masak. Dan perlulah sentiasa kacau.

▶️ Kemudian perahkan limau nipis atau limau kasturi. Kacau sehingga sebati.

▶️ Lepas tu boleh rasa. Kalau dah cukup rasa tak perlu tambah garam dan gula dah. Sos tu je dah bagi semua rasa.

▶️ Dan akhir sekali masukkan hirisan tomato, cili yang dipotong kecil dan bawang holland.

▶️ Kacau sekata dan biarkan mendidih sikit lagi.

▶️ Dah siap bolehlah tutup api.

 

BACA JUGA: Resepi Asam Pedas Claypot Tulang. Confirm Meleleh Air Mata!

 

Sedapnya kalau makan dengan nasi panas-panas. Cukup rasa masam, masin, manis dan pedas. Lagi banyak kuah ecak sweet sour tu, mesti lagi padu rasa dia!

Gaulkan dengan nasi. Fuhh, tak perlu lauk lain lagi dah. Cukup dengan ayam dan kuahnya pun dah boleh makan sampai menjilat jari.

Lepas ni bolehlah masak resepi ayam serai sweet sour ni kalau nak buat masakan simple tapi sedap. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.