Segalanya Tentang Makan..

Resepi Ikan Merah Masak Cuka. Sedap Rasa Kuah Masam Dan Beraroma. Confirm Hirup Sampai Licin!

0 5,060

Ikan merah ni memang sedap kalau dimasak apa-apa jenis masakan pun. Sebab rasa ikan tu sendiri ada rasa manisnya dan sedap. Bayangkan kalau buat masak cuka yang berkuah masam dan beraroma.  Resepi ikan merah masak cuka ni antara menu simple tapi sedap untuk dinikmati.

Ada tak antara anda yang tak pernah buat masakan cuka ni? Rugi kalau tak cuba tau. Masak cuka ni unik sikit rasa dia. Disebabkan cuka, dah tentulah kuahnya masam-masam. Dan rahsia nak dapatkan kuah yang lagi sedap ialah tumis dulu bawang, halia dan serai masa awal masakan untuk naikkan aroma.

Memang sedap, wangi dan menyelerakan. Kalau hirup kuah memang sedap, apatah lagi kalau makan dengan nasi panas-panas. Makan lauk ni je pun dah cukup. Tak perlu ada lauk lain lagi dah. Kalau nak ada sayuran dan ulaman pun, dalam kuahnya nanti boleh dimasukkan tomato dan timun.

Resepi ni dari perkongsian Nurul Ateekah. Yang buatkan hidangan ni lagi bertambah sedap ialah, ikannya tu akan digoreng separa garing dulu, baru dimasukkan ke dalam kuah nanti. Confirm berselera makan bila ikannya tu dah sebati dengan kuah.

Selain ikan merah, sebenarnya tak kisah nak masak dengan apa jenis ikan sekali pun. Ikut selera anda nak masak dengan ikan apa.Tapi yang penting kena goreng dulu ikan sebelum dimasak dalam kuah cuka.

 

RESEPI IKAN MERAH MASAK CUKA

Dalam resepi ni nanti akan dimasukkan biji sawi. Biji sawi ni merupakan salah satu bahan penting yang kena ada dalam masakan cuka. Tapi kadang-kadang ada antara kita yang tak berapa suka ada biji sawi kan, jadi boleh skip dengan bahan biji sawi tu.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Ikan merah potongan 1 kilo
  • Cuka masakan 3-4 sudu besar
  • Cili padi merah 10 batang (jangan katok)
  • Timun ½ biji dipotong
  • Tomato 1 biji dibelah 6
  • Biji sawi 1 sudu besar
  • Bawang besar 1 biji dipotong bulat
  • Bawang putih 3 ulas dihiris
  • Halia 2 cm dihiris
  • Serai 1 batang dikatok
  • Garam ½ sudu kecil
  • Air 400-500 ml
  • Serbuk perasa knorr atau maggi 1 sudu
  • Serbuk kunyit ½ sudu kecil

Cara memasak:

▶️ Mula-mula bersihkan ikan dan rendamkan bersama air garam. Kemudian bilas dan lumurkan dengan garam dan kunyit.

▶️ Seterusnya goreng ikan separa garing dan ketepikan.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali. Lepas minyak dah panas, masukkan biji sawi. Biarkan sawi meletup-letup sebentar.

▶️ Kemudian masukkan halia, bawang putih dan serai. Tumis sehingga warna keperangan dan naik bau.

▶️ Masukkan pula cili padi merah dan bawang merah.

▶️ Kemudian masukkan cuka makan dan air, serbuk kunyit, garam dan serbuk perasa. Kacau sebati.

▶️ Dah mendidih tu, masukkan ikan, timun dan tomato dan biarkan ianya masak seketika.

▶️ Selepas dah masak, boleh padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Nasi UlamTerlajak Sedap. Tak Sangka Boleh Jadi Menu Idea Diet Sihat

 

Sebenarnya nak ikutkan ada pelbagai versi ikan masak cuka orang buat. Lain orang lain citarasanya. Tapi kalau ikut resepi ini je dah rasa sedap dan puas hati. Masaknya pun mudah dan cepat.

Kalau amati balik resepi ikan masak cuka ni, sebenarnya lebih kurang macam masak asam rebus. Cuma asam rebus ni selalunya ikan tak digoreng dulu. Tapi kalau ikan masak cuka, ikan digoreng separa garing.

Itu buatkan lauk ni lagi bertambah sedap. Lepas ni kalau anda nak buat menu ringkas tapi sedap, bolehlah buat resepi ikan merah masak cuka ni. Pasti makan penuh berselera. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.