Segalanya Tentang Makan..

Resepi Kari Kepala Ikan Jenahak Sedap Dan Mudah! Kuah Padu Macam Kedai Mamak!

0 10,963

Kalau sebut je kari kepala ikan ni, terus teringat kedai mamak kan! Kalaulah dapat kari kepala ikan yang padu rasa kuah dia, boleh makan nasi sampai bertambah-tambah! Biasanya resepi kari kepala ikan jenahak paling famous sekali.

Kalau bukan ikan jenahak, orang suka juga makan kari kepala ikan merah. Dua-dua ikan ni kalau buat kari, memang sedap sangat sebab manis-manis ikan tu berasa betul bila dimasak dengan kari. Campurkan sekali pula dengan sayur bendi, puas lah kita menjamu selera.

Kari kepala ikan kat kedai mamak ni selalunya pekat berempah, dan kebanyakannya tak bersantan. Kita ni tak lari dari cara masakan melayu. Jadi, rasa kurang pula kalau santan tu tak dimasukkan.

Resepi kali ni nak tunjukkan cara masak kari kepala ikan pekat, rasa cukup rempahnya dan masih dimasukkan santan. Serius, rasanya masih sedap, padu dan terangkat!

Perkongsian resepi kari kelapa ikan jenahak ni ialah dari page Food Makan. Mudah je resepinya. Dan step yang ditunjukkan senang je nak ikut. Jom saya kongsikan cara masaknya.

 

RESEPI KARI KEPALA IKAN JENAHAK

Resepi ni bukan semata-mata masukkan kepala ikan je. Masukkan sekali 1 ekor ikan yang dipotong termasuk sekali kepalanya sesuai untuk santapan keluarga.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 7 ulas bawang putih
  • 6 biji bawang kecil merah
  • Sedikit halia (besar ibu jari)
  • 1 sudu makan herba campur
  • 2 biji tomato
  • Daun kari setangkai (yang dibuang tangkai)
  • 2 paket rempah kari ikan Babas
  • 1 sudu makan serbuk cili Babas
  • 3 cawan air
  • 1 sudu makan asam jawa Adabi
  • Santan (ikut kepekatan kita mahu, kalau terlampau pekat sangat campurkan air lebih)
  • Bendi sedikit
  • 3 biji cili besar hijau
  • Garam secukup rasa

Cara masak kari kepala ikan jenahak:

▶️ Mula-mula hiris nipis bawang putih, bawang kecil merah dan halia.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan semua bahan dihiris tadi. Tumis sehingga naik bau.

▶️ Kemudian masukkan herba campur dan kacau sekata.

▶️ Masukkan pula tomato yang dah dibelah 4 dan daun kari.

▶️ Sesudah tu bancuhkan 2 paket serbuk kari ikan Babas dengan sedikit air. Larutkan supaya tak berketul.

▶️ Kemudian masukkan rempah tersebut ke dalam kuali. Kacau dengan bahan lain sehingga sebati.

▶️ Masukkan pula serbuk cili Babas 1 sudu dan air 3 cawan. Kacau sehingga sebati.

▶️ Biarkan kuah menggelegak sedikit, kemudian masukkan ikan.

▶️ Selepas tu masukkan asam jawa 1 sudu makan.

▶️ Taburkan bendi. Terpulang kalau nak potong 2 bendi tu atau masukkan sebiji-sebiji.

▶️ Kacau dan biarkan masak sekejap dalam 10 minit. Sesudah tu masukkan pula santan. Adjust kepekatan kuah yang anda mahu.

▶️ Kacau dan biarkan sehingga ikan dan bendi masak sepenuhnya. Kemudian masukkan cili besar hijau.

▶️ Akhir sekali perasakan dengan garam secukup rasa.

▶️ Dah siap boleh tutup api dan sedia untuk dihidangkan!

 

BACA JUGA: Resepi Chee Cheong Fun Udang Sedap Dan Mudah. Jom Try Makanan Cina Versi Ipoh Ni!

 

Waahh, tengok je pun dah terliur. Lagi pekat kuahnya, lagi sedap! Kalau makan dengan nasi dan roti putih sedap sangat ni. Bukan tu je, dibuat cicah roti canai pun mesti padu rasa dia!

Resepi ni boleh dikatakan gabungan resepi kari mamak dan melayu sikit. Susah nak jumpa masakan kari yang betul-betul sedap dan masuk tekak kita kalau makan kat kedai kebiasaannya. Bila ada resepi ni, bolehlah masak sendiri kat rumah.

Boleh rasa lemak santan, aroma rempah dan rasa masam tomato yang ditumis awal-awal tadi. Memang enak! Nanti jangan lupa mencubanya. Semoga berjaya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.