Segalanya Tentang Makan..

Resepi Perut Air Asam Yang Padu Dengan Rasa Masam Dan Pedasnya! Gaul Dengan Nasi Putih Terasa Nikmat!

0 3,303

Kadang-kadang tercari-cari pula resepi air asam yang sedap dimakan dengan nasi. Kalau di Kelantan, selalu buat resepi perut air asam ni. Paling banyak dibuat masa musim Qurban. Ketika tu, perut lembu dimasak dengan resepi air asam ni paling sedap sekali berbanding masakan lain.

Buat rencah air asamnya lebih, kemudian hidangkan dengan nasi panas dan ulam-ulaman. Fuhh, rasanya yang masam-masam masin dan pedas tu enak betul digaulkan dengan nasi. Resepi perut air asam ni ada campuran daun kesom dan limau nipis yang memberi aroma wangi. Kurang muak bila kita menjamahnya.

Bahan-bahannya simple dan asas je yang mudah untuk disediakan . Cuma perut lembut tu lah yang perlu dicari kalau bukan musim Qurban. Dan selepas tu perlu direbus dulu untuk kasi teksturnya lembut.

Kemudian cara penyediaannya mudah je. Tak ada proses masak kat atas dapur pun. Gaul dalam besen je dengan bahan-bahan lain. Macam buat resepi air asam lain juga.

Perut air asam ni ada rasa masam ,manis, masin, pedas dan wangi. Nak tau cara buatnya, jom ikut resepi yang dikongsikan oleh Fatin Shaida ni. Lepas ni kalau ada perut lembut, bolehlah buat air asam.

 

RESEPI PERUT AIR ASAM

Resepi ni tak ada disediakan sukatan bahan. Tapi mudah je bahannya yang anda boleh agak-agak sendiri mengikut berapa banyak kuah dan perut lembu yang ingin dimasak.

Bahan-bahannya:
  • Perut Lembu
  • Daun Kesom
  • Tomato
  • Limau Nipis
  • Cili Padi
  • Bawang Merah (dibakar)
  • Bawang Besar
  • Belacan
  • Asam Jawa
  • Garam
  • Gula
  • Ajinomoto (optional)

 

Bahan untuk dikisar atau ditumbuk:

Bawang merah yang dah siap dibakar tadi. Bersama dengan cili padi, sedikit belacan, air asam jawa, garam, gula dan juga ajinomoto perlu ditumbuk. Kemudian ketepikan.

 

Bahan yang perlu dimayang (atau dihiris):
  • Bawang besar
  • Tomato
  • Daun kesom

Cara penyediaan perut air asam:

▶️ Mula-mula rebuskan perut dengan taburkan sedikit garam dalam rebusan. Hiris nipis dan toskan.

▶️ Dalam besen, masukkan bahan yang dikisar.

▶️ Perahkan asam limau nipis secukup rasa masam manis. Gaulkan sebati.

▶️ Kemudian masukkan perut lembut yang direbus dan ditos tadi. Gaulkan lagi.

▶️ Seterusnya masukkan bahan yang dimayang. Kacaukan sehingga betul-betul sebati.

▶️ Biarkan beberapa minit supaya rasanya sebati dengan perut lembut.

▶️ Sedia untuk dihidangkan!

 

BACA JUGA: Resepi Daging Pekasam Simple Dan Sedap. Makan Dengan Nasi Panas Serius Sedap!

 

Kalau nak masam lebih, boleh adjust berapa biji limau nipis anda ingin masukkan. Ajinomoto tu sebagai penambah rasa. Kalau anda nak masukkan bahan perasa lain pun boleh. Ikut citarasa masing-masing.

Begitu juga dengan tahap rasa pedas. Nak lagi padu, lebihkan cili padi hijau. Dan tumbuk kasar sebelum digaulkan dengan perut dan bahan-bahan lain. Bila gaulkan perut lembu yang penuh selupat lada, memang padu rasanya.

Lepas ni bolehlah cuba masakan perut air asam ni untuk juadah keluarga. Kalau anda jenis tak makan perut lembut, boleh juga guna resepi ni dengan gantikan dengan binatang atau bahan lain. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.