Segalanya Tentang Makan..

Resepi Rendang Udang Sedap Dimasak Kering Penuh Seladak. Simple Je, Rasa Lemak Manis Dan Wangi.

0 757

Rendang ni dah jadi hidangan istimewa yang sinonim dengan orang Melayu. Tak sah kalau tak masak rendang kalau bukan musim raya sekali pun. Kalau dulu rendang ni mesti nak makan dengan lemang lah, dengan nasi lemak lah. Tapi anda pernah cuba resepi rendang udang yang sedap dimasak kering ni?

Yang ini kalau dimakan dengan nasi putih memang cukup menyelerakan. Sudahlah dimasak kering, ramuan bahannya tak dikisar hancur yang akan menaikkan lagi rasa. Bila rencah dan udang dimasak sebati, rendang ni bertambah berperisa, manis dan wangi.

Sebenarnya rendang ni boleh dimasak kering atau berkuah ikut selera masing-masing. Tapi kalau namanya rendang, lagi sedap dimasak kering dan penuh seladak.

Resepi ni telah dikongsikan oleh Norashikin Mohd Yunus. Kalau lihat cara masakannya, udang dimasukkan awal, mungkin bertujuan untuk kecutkannya bersama dengan kuah.

Tapi sesetengah orang kalau masak udang lebih suka masukkannya di hujung-hujung supaya udang tak terlalu kecut. Apa-apa cara masakan pun ikut citarasa masing-masing.

 

RESEPI RENDANG UDANG

Bila dimasukkan awal udang tu, udang akan lebih kecut dan kuah akan meresap lebih ke dalam udang. Mungkin rasa manis udang tu akan hilang, tapi rasa manis kuah yang meresap tu akan menggantikannya.

Bahan-bahan:
  • Udang kertas
  • Serai 2 batang (dihiris dan ditumbuk)
  • Kunyit hidup 2 inci (ditumbuk)
  • Cili padi (ikut tahap kepedasan masing-masing)
  • 1 biji kelapa (ambil patinya sahaja)

Cara masak rendang udang:

▶️ Tumbuk kunyit hidup, cili padi dan juga serai sehingga hancur halus.

▶️ Sediakan kuali dan masukkan udang serta bahan yang ditumbuk tadi.

▶️ Perahkan kelapa parut ke dalam kuali tanpa tapis. Biarkan hampas jatuh sekali. Ambil patinya sahaja.

▶️ Nyalakan api, dan kacau sebati. Masukkan garam secukup rasa.

▶️ Biarkan kuah masak sehingga kering.

▶️ Tapi kalau nak yang berkuah, tak perlulah tunggu sampai kering. Masakkan sehingga mendidih.

▶️ Bila dah kering, kecilkan api. Kacaukan sampai kelapa bertukar kekuningan.

▶️ Dan inilah hasilnya bila rendang udang dimasak kering dan sempurna.

 

BACA JUGA: Resepi Rendang Sotong Sumbat Telur. Tak Sangka Sedap Gila. Wajib Cuba!

 

▶️ Padamkan api dan sedia untuk dihidangkan.

Masak rendang ni ikut selera masing-masing sebenarnya. Ada yang suka berkuah. Ada juga suka masukkan daun kunyit. Selain tu ada juga campurkan cili kering sekali. Masakan lauk tradisi ni memang ada yang berbeza, lagi-lagi lain tempat dan lain air tangannya.

Begitu juga masakan udang tu. Ada yang suka udang yang lebih segar dan tak kecut di dalam kuah. Ada juga sukakan udang yang dimasak kecut dengan kuah dan makan dengan kulit-kulitnya sekali. Semuanya ikut selera masing-masing.

Yang penting resepi rendang udang yang sedap dimasak kering penuh seladak dan beraroma ni wajib anda cuba untuk rasa kelainan dalam masakan rendang. Rugi kalau tak cuba. Semoga bermanfaat!

Leave A Reply

Your email address will not be published.