Segalanya Tentang Makan..

Resepi Ayam Goreng Seringgit. Rangup Dan Sedap Ala KFC. Puas Anak-Anak Makan.

0 8,773

Biasanya ayam goreng ni kalau jadi lauk penambahan memang sedap. Gandingkanlah dengan lauk apa pun. Itu pun ayam goreng biasa. Bayangkan kalau buat resepi ayam goreng seringgit yang rangup tu. Ratah macam tu je lagilah nikmat.

Kerangupan dia dah macam ayam goreng KFC. Yang orang jual seringgit tu sebab ayamnya dipotong kecil-kecil. Bila buat sendiri ni bolehlah buat besar-besar. Barulah puas makan. Musim-musim pandemik ni kalau nak berjimat, bolehlah ibu-ibu buat resepi ni.

Tak payah pergi KFC. Buat seekor ayam boleh makan beramai-ramai. Resepi yang dikongsikan oleh Cikgu Afy Al Habibi ni mudah je. Bahan sangat ringkas. Cuma anda perlu perap beberapa jam untuk dapatkan rasa yang sedap.

Bahan utama perapan ialah tepung Bestari. Kalau anda biasa buat apa-apa gorengan dengan tepung serbaguna Bestari, tahulah anda tepung ni antara yang sedap dan berperisa.

Lepas perap baru salutkan dengan tepung lain dan goreng sehingga rangup. Anda nak buat kerak setebal mana terpulang pada selera masing-masing.

 

RESEPI AYAM GORENG RANGUP SERINGGIT

Nak goreng ayam yang sedap ni pun ada caranya juga. Kalau anda perasan, orang berniaga ni gorengan ayamnya selalu cantik dan sekata. Sebab mereka goreng dalam kuali yang lombong dengan minyak yang penuh. Kalau kat rumah tu anda boleh goreng dalam periuk.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 1 ekor ayam (potong 18) – Jangan buang kulit kalau nak rasa ayam ala KFC
  • Tepung serbaguna Bestari asli
  • 100 gram tepung gandum
  • 100 gram tepung beras
  • Air
  • Minyak menggoreng
Cara buat ayam goreng seringgit ala KFC:

▶️ Mula-mula cuci bersih ayam dan toskan.

▶️ Masukkan ayam dalam besen yang sesuai dan masukkan 2 senduk tepung Bestari.

▶️ Tambahkan sedikit air dan gaul sebati. Kelikatannya tu jangan terlalu cair.

▶️ Tak perlu tambahkan apa-apa perasa lagi sebab tepung ni dah masin dan ada rasanya tersendiri.

▶️ Kemudian perap selama 5 jam.

▶️ Selepas dah perap, sediakan bahan tepung lain.

▶️ Satukan 500 gram tepung Bestari asli tadi dengan 100 gram tepung gandum dan juga 100 gram tepung beras. Gaul sekata.

▶️ Lumurkan ayam perap tadi ke dalam campuran tepung. Tekap mampat-mampat untuk dapatkan salutan yang berkerak nanti.

▶️ Buat sekali banyak macam ni. Nanti senang terus goreng je.

▶️ Panaskan minyak yang banyak dalam periuk.

▶️ Masukkan ayam yang dah siap bersalut satu persatu. Goreng dengan api sederhana kuat.

▶️ Lepas tu balik-balikkan sampai ayam garing bewarna coklat keemasan.

▶️ Ayam akan mudah masak sekata kalau goreng dalam periuk dengan minyak yang banyak.

▶️ Dalam periuk saiz ni boleh masukkan dalam 6 ketul ayam.

▶️ Dah garing keemasan, angkat dan toskan.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Buat Sendiri Chicken Wrap Ala KFC. Puas Hati Dengan Isi Padat Dan Ayam Crunchy!

 

Makan panas-panas memang sedap. Cicah dengan apa-apa sos yang sesuai contohnya sos cili, sos thai atau sos cheese dan sebagainya. Buat santapan anak-anak puas mereka makan.

Kalau rindu nak makan KFC boleh buat resepi ni. Bahan-bahan pun mudah dan jauh lebih jimat dari beli KFC.

Cuma kena bersabar sikitlah menunggu untuk perap ayam. Nanti nak buat ayam goreng boleh buat resepi ayam goreng seringgit  yang rangup dan sedap ni. Berbaloi! Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.