Segalanya Tentang Makan..

Resepi Ayam Masak Kicap Sambal Berlado. Dimasak Kering Lagi Padu Rasanya. Mudah Je!

0 680

Kadang-kadang bila dah hari-hari masak mulalah tak ada idea nak masak apa hari ni. Sebenarnya ayam masak kicap pun dah selalu sangat buat. Tapi kali ni saya nak bawakan satu resepi ayam kicap yang berbeza sikit iaitu ayam masak kicap sambal berlado kering.

Bukan macam biasa yang sering dimasak tu. Selalunya ayam masak kicap ni orang buat berkuah, atau pun kuah sedikit pekat dan likat. Bila dah muak, boleh cuba pula buat versi kering dan pedas macam ni untuk santapan keluarga.

Hidangkan dengan nasi putih panas cukup menyelerakan. Kalau anda minat masakan pedas berapi sesuai sangat kalau buat hidangan ni. Yang menariknya ialah sambal kicap dimasak kering sehingga garing. Itu yang buatkan bertambah sedap bila digaulkan dengan nasi.

Resepi ayam kicap berlado yag dikongsikan oleh Zana Mokhtar ni antara yang paling simple dan mudah untuk dibuat. Tak perlu bahan-bahan rencah yang pelbagai pun. Cukup sekadar gunakan apa bahan yang ada di dapur.

Kadang-kadang lauk yang simple macam ni lagi sedap buat hidangan makan malam. Silap-silap boleh makan sampai bertambah.

 

RESEPI AYAM MASAK KICAP SAMBAL BERLADO KERING

Sebelum masak sambal kicapnya, gorengkan ayam dahulu. Untuk lagi sedap, perapkan dulu ayam dengan tepung bestari sebelum goreng. Kalau buat masak berlado kering ni, ayamnya lagi sedap dimasak garing sedikit. Bukannya goreng juicy.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Ayam yang dipotong kecil-kecil (gaulkan dengan tepung Bestari dan biarkan setengah jam)

  • Daun kari
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Cili masak
  • Cili api sedikit
  • Halia sedikit
  • Sos tiram
  • Kicap lemak manis
  • Sedikit kicap pekat
  • Garam

Cara buat ayam masak kicap sambal berlado kering:

▶️ Mula-mula goreng ayam yang telah diperap tadi sehingga garing. Dah garing, angkat dan toskan minyak.

▶️ Kisar kasar bawang merah, bawang putih, cili masak, cili api dan halia.

▶️ Panaskan minyak goreng ayam tadi, dan masukkan daun kari dan bahan yang telah dikisar.

▶️ Tumiskan sampai garing dan pecah minyak.

▶️ Masukkan sos tiram, kicap pekat dan kicap lemak manis. Gaulkan sebati.

▶️ Tambahkan air sedikit dan garam. Pastikan air sedikit je.

▶️ Biarkan sekejap, lepas tu masukkan ayam yang telah digoreng tadi.

 

BACA JUGA: Resepi Ayam Masak Kicap Style Kedai Mamak. Ada Aroma Lain Dari Biasa. Confirm Bertambah.

 

▶️ Gaulkan ayam dengan bahan sehingga mesra dan nampak kering.

▶️ Dah sebati boleh angkat dan hidangkan.

Hidangkan dengan nasi putih panas-panas dan juga hirisan timun sebagai ulam. Bukan main sedap dengan rasanya yang pedas dan lemak manis.

Ayam masak kicap berlado ni sedap kalau dibuat pedas-pedas. Tapi kalau anda jenis tak makan pedas, boleh juga buat versi tak pedas. Ikut selera masing-masing.

Walaupun pedas, tapi bila ada bahan kicap rasanya akan lebih seimbang. Jangan lupa cuba resepi ayam masak kicap sambal berlado kering ni. Buat untuk hidangan keluarga. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.