Segalanya Tentang Makan..

Resepi Mee Kuah Kelantan Sedap Dan Paling Mudah. Campak-Campak Je Dah Siap. Makan Sampai Licin!

0 24,275

Orang-orang kat Pantai Timur dah selalu makan juadah mee kuah Kelantan ni. Amat popular kat restoran masakan panas di sana. Sekarang ni, dah ada resepi mee kuah Kelantan sedap yang dikongsikan oleh Diana Azhar ni, bolehlah buat sendiri di rumah.

Nak buat mee ni mudah dan cepat. Bahan yang digunakan sangat ringkas. 10 minit je masak dah siap. Mee kuah Kelantan ni sedap dengan rasa manis kuah disebabkan dengan tumisan ayam atau seafood pada awal masakan.

Tumisan tu kemudiannya dijadikan kuah. Sedap sangat bila dapat hirup kuah piau yang ada rasa manis-manis dari ayam atau seafood ni. Nak-nak kalau dapat hirupnya panas-panas. Nikmat sangat rasanya.

Menariknya resepi ni, kuahnya tak dicampurkan pelbagai macam perasa. Cukup sekadar sos tiram dan juga serbuk lada putih yang menaikkan lagi rasa.

Bahan tambahan lain tak perlu yang meriah pun dah memadai. Cukup kalau masukkan telur dan sayur campur sahaja. Kadang-kadang mee berkuah yang terlampau banyak bahan pun kurang sedap juga kan.

 

RESEPI MEE KUAH KELANTAN

Kuah mee Kelantan ni kebiasaannya ada rasa manis dan kurang pedas. Bagi yang suka pedas, boleh tumbuk lebih sikit cili padi sebagai bahan tumis nanti.

Selain dari tu, semasa hidangkan mee kuah ni boleh juga perahkan jus limau nipis kalau nak rasa masam-masam sikit. Ikut citarasa anda.

Bahan-bahan yang diperlukan:
Bahan tumbuk:
  • Bawang putih
  • Bawang holland
  • Cili padi

Bahan lain:
  • Isi ayam (nak letakkan seafood pun boleh juga)
  • Sayur campur (contohnya sawi, kubis, lobak merah)
  • Hirisan bawang holland
  • Tomato dipotong kecil
  • Sos tiram
  • Serbuk lada putih
  • Telur
  • Mee kuning
  • Air
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Bawang goreng
  • Daun sup

Cara masak mee kuah Kelantan:

▶️ Mula-mula tumbuk bahan tumbuk secara kasar. Tak perlu hancur sangat.

▶️ Kemudian panaskan minyak sedikit dalam kuali, masukkan isi ayam atau seafood. Tumis sekejap sehingga separa masak dan keluar manis ayam.

▶️ Seterusnya masukkan bahan yang dah ditumbuk kasar tadi. Tumis lagi sehingga garing dan keperangan.

▶️ Masukkan air dalam 1 gelas besar. Kacau sebati.

▶️ Kemudian masukkan sedikit sos tiram. Boleh agak-agak kuantitinya ikut kuah anda.

▶️ Selepas tu masukkan sayur campur dan juga hirisan bawang holland.

▶️ Lepas sayur dah layu sikit, masukkan telur sebiji. Biarkan kuah mendidih.

▶️ Taburkan serbuk lada putih, gula dan garam secukup rasa. Kacau sehingga sebati.

▶️ Kemudian masukkan mee kuning.

▶️ Masukkan tomato yang dipotong kecil-kecil.

▶️ Lepas dah mendidih, boleh padamkan api.

 

BACA JUGA: Resepi Bihun Soto Dengan Rahsia Kuah Sup Sedap Dan Padu. Confirm Makan Sampai Licin!

 

▶️ Hidangkan dalam mangkuk, dan taburkan sikit bawang goreng dan daun sup.

▶️ Dah siap!

Bila lagi lama kuah mendidih, lagi sedap! Sebab bahan lebih sebati dan pekat jadinya. Mee kuah Kelantan ni sesuai jadi hidangan minum petang untuk makan santai-santai. Kalau dapat menikmatinya waktu hujan, lagi sedap dan menyelerakan.

Resepi mee kuah Kelantan sedap ni sesuai juga disediakan untuk anak-anak. Pasti kena dengan selera mereka sebab kuahnya manis dan boleh dibuat kurang pedas. Nanti bolehlah mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.