Segalanya Tentang Makan..

Resepi Sambal Goreng Paling Simple Tapi Cukup Menyelerakan. Main Campak-Campak Je.

0 992

Selalunya sambal goreng jawa ni ada segala macam bahan sayuran, daging, hati, tauhu, tempe dan sebagainya. Tapi kalau dah pening-pening kat rumah tu tak tahu nak masak apa, boleh je anda buat resepi sambal goreng versi sayuran je. Main campak-campak apa yang ada.

Senang je kan. Janji bahan rencah dan rasanya sama.  Boleh jadi lauk makan malam. Sambal goreng ni kalau kat kampung-kampung memang terkenal. Sejenis lauk yang boleh buat makan simple-simple dan tak berkuah.

Itu pun dah cukup membangkitkan selera. Makan dengan nasi panas-panas memang sedap. Kadang-kadang ada yang lebih suka versi sayuran ni dari ada pelbagai sangat bahan.

Janji cukup rasa masin, manis dan pedasnya. Letak sayur pun bukanlah biasa-biasa sangat. Adalah juga kentang, tempe, tauhu, suhun dan sebagainya.

Kalau anda muak asyik masak lauk sayuran yang sama, boleh buat sambal goreng jawa versi sayuran ni. Jom cuba resepi yang dikongsikan oleh Nurul Ateekah.

 

RESEPI SAMBAL GORENG SAYUR

Bagi anda yang suka sayur dimasak pelbagai bahan dengan kering tak berkuah, sambal goreng ni sesuai jadi hidangan anda. Bukan hanya makan dengan nasi. Sedap juga dibuat ratah.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 1 ketul besar tauhu (dihiris dan digoreng)
  • 1 paket tempe (dihiris dan digoreng)
  • 1 biji kentang besar (dihiris dan digoreng)
  • 3 sudu besar ikan bilis (dibasuh dan digoreng)
  • 1 paket suhun (direndam air dan toskan)
  • 5-7 batang kacang panjang
  • 3 ulas bawang putih (dihiris)
  • 5 biji bawang merah (dihiris)
  • 1 batang cili merah
  • 1 batang cili hijau
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 3 sudu kicap manis
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil serbuk perasa Knorr
  • 4 sudu minyak masak

Cara masak sambal goreng sayur:

▶️ Panaskan minyak dalam kuali.

▶️ Masukkan bawang putih dan bawang merah. Tumis sampai garing keperangan.

▶️ Kemudian masukkan cili kisar dan tumis sampai pecah minyak. Biarkan cili garing.

▶️ Masukkan serbuk perasa, gula, dan kicap manis. Gaul sebati.

▶️ Dah cantik bahan tumisan ni, baru masukkan kacang panjang, suhun, dan semua bahan-bahan yang telah digoreng tadi.

▶️ Gaul sehingga sekata dan biarkan masak sampai kering.

▶️ Kemudian padamkan api dan angkat.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Sambal Toktok Jawa. Campur Pula Dengan Petai. Makan Sampai Meleleh Air Mata.

 

Mudah kan? Nak masaknya sekejap je. Awal tu je anda perlu menggoreng segala bahan yang perlu. Lepas tu hanya tumis rencah dan gaul dengan semua bahan lain.

Simple macam ni pun bukan main sedap. Kalau ratah ni kadang tak sedar sekejap je licin. Kalau nak buat rencahnya lebih terpulang pada anda. Mungkin ada yang suka rencah banyak untuk digaulkan dengan nasi.

Bagi yang belum pernah cuba, mesti cuba resepi sambal goreng sayur ni. Boleh jadi lauk sebagai pembuka selera. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.