Segalanya Tentang Makan..

Resepi Telur Masak Sos Berkuah Pekat Likat. Menu Simple Tapi Paling Sedap!

0 24,831

Siapa kata masakan telur ni kurang menangkap dan tak menaikkan selera. Kadang-kadang menu telurlah paling menyelerakan dan buatkan kita lalu nak makan. Lagi-lagi resepi telur masak sos berkuah pekat likat ni. Kalau terhidang atas meja, terus senduk nasi. Tak pandang kiri kanan dah.

Kadang-kadang rasa muak juga kan dengan menu ayam, daging dan seafood. Sesekali buat menu telur yang agak simple tapi pasti digemari seisi keluarga. Masakan sos ni lebih sedap dan menyelerakan sebab kuahnya lebih pekat dan cukup rasa masam dan manisnya.

Sebenarnya masakan sos ni boleh dibuat pelbagai versi. Ada yang suka kuahnya cair, dan ada juga yang lebih sukakan kuah yang pekat. Selain tu, boleh juga dibuat versi pedas, dan ada juga versi kuah yang lebih kepada rasa manis.

Untuk resepi yang dikongsikan oleh Hana A Razak ni, cara masakannya lebih kepada kuah yang banjir tapi pekat lekat, dan rasanya seimbang dengan rasa pedas, masam dan manis. Barulah mudah untuk dijamukan untuk seisi keluarga.

Kalau nak lagi sedap, gorengan telur tu tak perlu garing sangat. Cukup sekadar masak. Sebab telur yang lembik sikit ni mudah untuk meresap ke dalam kuah. Rasanya akan lebih sedap bila digaulkan dengan nasi nanti.

 

RESEPI TELUR MASAK SOS BERKUAH

Resepi ni untuk hidangan 5 biji telur. Kalau nak masak kurang atau lebih telur, boleh adjust bahan-bahannya. Masak kuah perlulah sepadan dengan jumlah telur supaya lebih sebati dan sekata.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Telur 5 biji (digoreng separa garing)
  • Bawang merah 3 biji
  • Bawang putih 2 ulas
  • Cili kisar 1-2 sudu (ikut suka nak letak lebih atau kurang)
  • Sos cili 2 sudu
  • Tomato 1 biji
  • Cili hidup 1 biji
  • Bawang besar 1 biji
  • Daun sup
  • Kicap
  • Air asam
  • Garam secukupnya

Cara penyediaan telur masak sos berkuah:

▶️ Mula-mula goreng telur dan ketepikan dulu.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan bawang merah dan bawang putih. Bawang merah ni dimasukkan lebih sebab nak rasakan manis bawang.

▶️ Tumis sehingga bawang garing dan naik bau.

▶️ Kemudian masukkan 1 sudu cili kisar. Tumis lagi sehingga masak dan terbit minyak.

▶️ Selepas tu masukkan bancuhan air asam jawa. Kalau nak letakkan asam keping pun boleh juga. Tapi lepas dah cukup masam, boleh keluarkan asam keping tu.

▶️ Masukkan kicap sikit untuk cantikkan warna sambal.

▶️ Masukkan juga sos cili.

▶️ Kemudian masukkan air untuk kuahnya dan perasakan dengan garam secukupnya.

▶️ Gaulkan kuah sebati dan biarkan sedikit pekat.

▶️ Kemudian masukkan telur yang dah siap digoreng tadi bersama dengan bawang yang dihiris, tomato dan cili merah sebagai hiasan.

 

BACA JUGA: Resepi Tauhu Begedil Mudah Je. Rahsia Nak Dapatkan Sambal Kicap Sedap Dan Padu!

 

▶️ Taburkan daun sup untuk bagi bau sikit.

▶️ Dah siap. Sedia untuk dihidangkan.

Hidangkan dengan nasi panas-panas. Memang sedap dan menyelerakan. Lagi banyak kuah lagi sedap sebenarnya. Bila gaul dengan nasi barulah puas dan cukup berasa.

Kalau pening-pening tak tau nak masak apa, bolehlah buat resepi telur masak sos berkuah ni untuk hidangan simple tapi sedap untuk dihidangkan buat keluarga. Jangan lupa cuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.