Segalanya Tentang Makan..

Resepi Asam Laksa Ala Laksa Viral. Sedap Pedas, Patutlah Ramai Orang Suka.

0 7,638

Nak masak laksa ni ada macam-macam cara dan rasanya berbeza mengikut negeri. Ikan yang digunakan pun berlainan, tapi semuanya sedap belaka mengikut citarasa. Tapi dalam banyak-banyak resepi laksa, ramai yang suka asam laksa viral yang selalu ada di ‘food court’ pasaraya.

Sedap dengan kuahnya yang pedas dan berperisa. Asam laksa viral ni menggunakan ikan sardin yang ada rasanya yang tersendiri. Memang kecur liur lagi-lagi kuah dimasak pekat dan likat. Lagi lama kuah laksa dimasak dan kerap dipanaskan, lagi bertambah sedap.

Nak makan laksa ni tak perlu berlebih-lebihan bahan tambahan pun dah cukup sedap. Cukup bahan-bahan kuah, ikan sardin dan jika ingin tambah pun sesuai dimasukkan bebola ikan.

Pasti anak-anak dan suami makan penuh berselera. Resepi asam laksa ala laksa viral ni telah dikongsikan oleh Noriza Awang Hamat. Mudah je bahan-bahannya.

Nak masak kuah laksa ni sekejap je. Tumis bahan, kemudian masukkan air untuk jadikan kuah. Sebanyak mana air nak dimasukkan tu terpulang pada anda ikut kepekatan kuah yang diinginkan.

 

RESEPI ASAM LAKSA

Kuah laksa ni bukan je sedap berperisa, malah lengkap dengan rasa masam, masin dan manis. Nak menaikkan lagi rasanya, boleh masukkan sepotong nenas yang masak ranum untuk beri rasa manis berlemak.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Ikan sardin 1 tin (ambil ikan sahaja. Sos tak perlu)
  • Pes asam pedas 1 paket
  • Nenas 1 keping (yang masak ranum)
  • Belacan sedikit (dibakar dahulu)
  • Bawang merah
  • Lada kering (kalau tak nak pedas tak perlu letak)
  • Bunga kantan
  • Daun kesum
  • Asam keping
  • Bebola ikan
  • Garam dan serbuk perasa secukupnya

Cara buat asam laksa viral:

▶️ Kisar bawang merah, lada kering, belacan, dan ikan sardin.

▶️ Ikan sardin kalau nak berketul-ketul boleh cincang sahaja.

▶️ Nenas bolah juga kalau nak kisar sekali atau cincang.

▶️ Panaskan periuk. Kemudian masukkan bahan-bahan yang dikisar, ikan sardin dan nenas.

▶️ Masukkan air ikut kepekatan kuah yang anda inginkan.

▶️ Masukkan daun kesum, bunga kantan dan juga asam keping.

▶️ Biar kuah menggelegak.

▶️ Seterusnya masukkan bebola ikan, garam sedikit dan juga serbuk perasa.

▶️ Masak sehingga sebati dan pekat kuahnya.

 

BACA JUGA: Resepi Laksa Johor Yang Paling Sedap. Bagi Yang Gilakan Laksa Johor, Wajib Cuba Resepi Ni!

 

▶️ Boleh padamkan api.

Sedia dihidangkan dengan mee laksa dan juga ulaman seperti timun, bawang besar dan salad. Boleh juga hidangkan dengan telur rebus. Sedap buat hidangan minum petang atau juadah hujung minggu.

Tengok pun nampak menyelerakan kan? Musim pkp ni tak dapat makan di luar, bolehlah buat sendiri asam laksa ikan sardin yang super sedap ni.

Rasanya mungkin tak sama 100%, tapi sedap seakan-akan laksa yang viral tu. Bolehlah cuba resepi asam laksa ni nanti dan nilainya sendiri. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.