Segalanya Tentang Makan..

Resepi Ayam Goreng Ala KFC Guna 3 Bahan Je. Tapi Rasanya Super Crunchy!

0 7,776

Tengok ayam goreng yang bersalut dengan tepung yang rangup ni memang buatkan kita kecur liur. Bila gigit terasa krup krap krup krap, lagi-lagi baru lepas digoreng. Perkongsian resepi ayam goreng ala KFC dari Cikgu Suhasnida Ismail ni amat menarik untuk kita cuba.

Sebab resepi beliau hanya gunakan 3 bahan je. Dan gorengannya nampak betul-betul crunchy. Kadang-kadang ayam Kfc pun ada yang tak berapa rangup atau dah dimasak lama, jadi kulitnya dah lembik atau tak crunchy lagi.

Nak buat ayam goreng yang ada salutan tepung seperti dalam resepi ni sebenarnya ada tekniknya. Paling penting anda perlu sediakan 2 jenis bancuhan iaitu tepung basah dan juga tepung kering.

Tepung basah digunakan untuk perap ayam supaya lebih berasa. Manakala tepung kering pula disalutkan pada ayam semasa hendak digoreng.

Lebih menarik ayam goreng ni ialah hasilnya lebih sedap sebab gunakan tepung berperisa pedas. Baru betul-betul rasa seperti ayam goreng Kfc versi spicy. Jom lihat cara membuatnya.

 

RESEPI AYAM ALA KFC

Untuk buat salutan tepung pada ayam pun ada caranya untuk dapatkan hasil yang betul-betul crispy. Kadang kala buat kali pertama ada yang tak berapa menjadi, dan ada juga pertama kali cuba terus jadi. Yang penting anda perlu betul-betul cuba teknik yang dikongsikan ni.

Bahan-bahan yang diperlukan:
Tepung kering:
  • 250 gram tepung Bestari spicy
  • 750 gram tepung roti/high protein
  • Garam sedikit/serbuk perasa
Tepung basah (perapan):
  • Tepung Bestari
  • Air
  • Ayam

Cara buat ayam ala KFC:

▶️ Untuk tepung basah, bancuhkan tepung bersama air dulu sehingga pekat. Boleh agak-agak kepekatannya.

 

▶️ Kemudian perapkan ayam selama 1 jam.

▶️ Untuk tepung kering pula, satukan kedua-dua jenis tepung dan ayak. Gaulkannya dengan garam/serbuk perasa.

▶️ Bila nak menggoreng, panaskan minyak dalam kuali dulu. Suhu untuk menggoreng ayam nanti mesti lebih 150 celcius.

▶️ Sediakan bekas air biasa dalam besen untuk kegunaan celup ayam nanti.

▶️ Ambil ayam, golek-golekkan dalam tepung kering.

▶️ Selepas tu celup dalam air biasa.

▶️ Kemudian toskan sekejap dan masukkan semula ke dalam tepung kering. Lakukannya sebanyak 2 atau 3 kali.

▶️ Untuk salutan ketiga tu, kiraikan ayam supaya jadi crispy.

▶️ Lepas tu terus masukkan dalam minyak yang panas.

▶️ Goreng lebih kurang dalam 15 minit bergantung pada saiz ayam yang dimasak.

▶️ Dah siap boleh angkat dan sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Cara Buat Sate Sosej Roll Cheese Yang Pasti Buat Anak-Anak Terliur! Hanya 5 Bahan Ringkas Je.

 

Biasanya kalau buat ayam goreng super crunchy macam ni, pastikan salutan tepung tak begitu tebal. Dan untuk salutan terakhir tepung tu, pastikan tepungnya tak basah sebelum masukkan dalam kuali.

Barulah kerangupan tepung tu lebih jelas terasa. Tambah pula lagi tepung Bestari perisa pedas ni memang betul-betul sedap bila dibuat ayam goreng macam ni.

Lepas ni bolehlah cuba resepi ayam goreng ala Kfc ni pula dari goreng ayam biasa je. Pasti anak-anak teruja. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.