Segalanya Tentang Makan..

Resepi Kuey Teow Ladna Sedap Dan Mudah. Buat Kuah Pekat Likat Lagi Bertambah Padu.

0 2,612

Makanan Chinese ni nak ikutkan semua sedap-sedap. Sebab tu kat kedai Melayu pun dah banyak ada hidangan makanan cina. Kuey teow ladna ni salah satu hidangan kuey teow yang sedap dan kena dengan tekak kita.

Kuey teow ni tak sama macam kuah sup biasa sebab kuahnya dibuat pekat likat. Kalau makanan cina ni kaya dengan bawang putih dan lada putih atau lada hitam. Bila sebati dengan kuahnya yang pekat likat, memang sedap untuk dinikmati.

Apa yang buatkan sedap kuey teow ladna ni ialah kuey teownya akan digoreng dulu dengan campuran kicap. Selepas tu baru curahkan kuah pekat yang siap dimasak dengan bahan tambahan lain seperti ayam, udang dan sayuran.

Buat hidangan makan malam cukup menyelerakan. Mudah je cara masaknya. Mula-mula masakkan kuahnya dulu. Letaklah apa sahaja bahan dan sayuran sesuai yang anda gemari.

Untuk lebih nikmat, anda boleh hidangkan sekali dengan cili potong yang dicampurkan dengan kicap cair. Jom lihat perkongsian resepi dari Cikgu Nanie ni.

 

RESEPI KUEY TEOW LADNA

Jangan rasa pelik kalau hidangan ni banyak masukkan sayuran sampai kuey teownya pun tak nampak bila dah curahkan kuah. Sebab makanan Chinese memang macam ni. Kuey teow tak perlu banyak sangat sebab hidangan ni cepat mengenyangkan.

Bahan-bahan yang diperlukan:
Bahan tumis:
  • Bawang putih 4 ulas (diketuk)
  • Bawang besar 1 biji (dimayang)
  • Cili padi 5 biji (diketuk) – Ikut kepedasan masing-masing
  • Cili besar 1 biji (dimayang)
Bahan sampingan:
  • Ayam (dipotong kecil)
  • Udang
  • Lada putih atau lada hitam (serbuk)
  • Kiub ayam knor 2 ketul
  • Garam
  • Gula
  • Aji (optional)
  • Air 2 liter
  • Tepung jagung (4 sudu besar ) – Bancuhkan dengan sedikit air dulu
Sayuran:
  • Bunga kobis
  • Brokoli
  • Kailan
  • Tomato

Cara masak kuey teow ladna:

▶️ Mula-mula tumbuk lada putih dulu.

▶️ Tumbuk sehingga halus. Ketepikan.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali dan masukkan semua bahan tumis sehingga naik bau wangi.

▶️ Masukkan ayam. Campurkan bahagian isi ayam dan bahagian tulang untuk tumisan lebih wangi.

▶️ Kacau sehingga ayam separuh masak.

▶️ Kemudian masukkan air, kiub ayam dan lada putih yang dah ditumbuk. Biarkan kuah mendidih.

▶️ Selepas dah mendidih, masukkan sayuran dan udang.

▶️ Perasakan dengan garam, gula dan aji.

▶️ Masukkan bancuhan air tepung jagung dan biarkan mendidih.

▶️ Dan akhir sekali masukkan telur sebiji. Dan kacau sebati.

▶️ Boleh padamkan api.

▶️ Sementara kuah tadi sedang mendidih, boleh sediakan kuey teow.

▶️ Hanya panaskan minyak dalam kuali.

▶️ Lepas tu masukkan kuey teow dan kicap.

▶️ Goreng sehingga sekata.

▶️ Masukkan kuey teow dalam pinggan.

▶️ Dan curahkan kuah ladna ke dalamnya.

▶️ Sedia untuk dihidang.

 

BACA JUGA: Resepi Char Kuey Teow Special. Buat Sendiri Stok Sos Perasanya. Nak Masak Terus Guna!

 

Kalau buat makan malam, confirm makan sampai licin. Kuey teow ladna ni sebenarnya simple je. Cuma bila dimasukkan banyak bahan tambahan, hidangan terus nampak mewah.

Kalau nak dikurangkan bahan kurang sedap pula. Sebab kadang-kadang air ayam dan udang tu menambahkan lagi rasa kuah. Sayuran juga nak menambahkan elemen rangup.

Lepas ni kalau nak tukar selera dari makanan melayu, bolehlah buat kuey teow ladna sedap dan mudah ni. Pasti anak-anak dan suami suka. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.