Segalanya Tentang Makan..

Resepi Laksam Sedap. Dengan Kuah Putih Pekat Berlemak. Confirm Makan Sampai Licin!

0 5,756

Siapa kat sini suka makan laksam? Laksam ni berasal dari negeri pantai timur dan Kelantan. Diperbuat dari tepung beras. Sedap betul dimakan dengan kuah putihnya yang berlemak. Lagi-lagi dimakan dengan pelbagai ulaman. Memang boleh licin makan semangkuk.

Dah banyak dah orang kongsikan resepi laksam ni. Lebih kurang sama je cara masak dan penyediaannya. Cuma, lain tangan lainlah sikit hasilnya. Berbeza sedikit, lebih-lebih lagi pada kepekatan kuah dan hidangan tambahan masa santapan.

Untuk kali ni saya nak kongsikan resepi laksam sedap yang dimasak oleh Tia Rizz. Pekat kuahnya dan cukup rasa manis ikan yang digunakan. Kejadian mee laksamnya pun lembut dan tebal, sedap dimakan bila menyerap kuah ke dalamnya.

Nak buat laksam ni kena lah rajin sikit ya. Tak macam makan laksa yang kita hanya buat kuah je, dan mee laksanya hanya dibeli. Untuk buat laksam ni, kita akan lama sikit di dapur sebab perlu buat sendiri mee dengan cara membancuh tepung dan bahan-bahannya.

Tapi sekali dah siap, memang sedap untuk dijamah sekeluarga. Buat minum petang atau hidangan special hujung minggu. Jom kita lihat cara buatnya.

 

RESEPI LAKSAM

Untuk adunan membuat mee laksam ni, bahan-bahan yang digunakan ni boleh hasilkan 10 batang laksam. Dan resepi ni menggunakan sukatan cawan. Kalau anda nak buat lebih, boleh gandakan sukatan anda berbanding sukatan asal.

Bahan-bahan membuat mee laksam:
  • Tepung beras 3 cawan
  • Tepung gandum ½ cawan
  • Air 5 cawan (air panas 3 cawan dan air biasa 2 cawan)
  • Garam ½ sudu kecil

Cara buat mee laksam:

▶️ Sediakan 1 bekas atau mangkuk besar. Dan masukkan kesemua bahan-bahan di atas.

▶️ Kacau sehingga tepung tak berketul, kemudian tapiskan.

▶️ Panaskan pengukus dan letakkan tudung periuk di dalamnya. Atau gunakan piring/mangkuk leper yang sesuai.

▶️ Sapukan minyak masak sikit di permukaan tudung periuk/piring tu.

▶️ Seterusnya masukkan lebih kurang dalam 2 senduk adunan tepung tadi dan ratakan sekitar permukaan tudung periuk/piring.

▶️ Kukus sehingga masak dalam anggaran 2-3 minit.

▶️ Selepas dah masak, keluarkan dan biarkan sejuk seketika. Kemudian gulung.

▶️ Lakukan sehingga habis adunan tepung tadi.

▶️ Kemudian sediakan pula kuahnya.

 

Bahan-bahan kuah laksam:
  • Ikan kembong 5-6 ekor (saiz sederhana. Jangan saiz terlalu kecil)
  • Asam keping sikit
  • Bawang putih 3 ulas
  • Bawang merah 4 biji
  • Lada hitam 3 ½ sudu kecil
  • Santan kotak 400 gram (biasanya gunakan brand M&S 2 kotak kecil)
  • Garam secukup rasa
  • Gula 1 setengah – 2 sudu (jangan penuh sangat)
  • Perasa ajinomoto kalau mahu
  • Air secukupnya

 

Cara buat kuah laksam:

▶️ Mula-mula rebus kesemua ikan bersama asam keping dan garam.

▶️ Cerai-ceraikan isi ikan dari tulang, kemudian blend kan bersama bawang putih, bawang merah dan lada hitam.

▶️ Panaskan periuk. Kemudian masukkan ikan dan bahan yang dah dikisar tadi.

▶️ Masukkan santan, air, garam, gula dan perasa dan kacau sehingga sebati.

▶️ Masakkan sehingga mendidih. Dah siap boleh padamkan api.

Bahan-bahan lain sebagai ulaman untuk dihidangkan sekali:
  • Bunga kantan
  • Daun kesum
  • Kacang panjang
  • Kobis
  • Timun batang
  • Taugeh

Cara penyediaan ulaman:

▶️ Hiris dan potong kecil-kecil kesemua sayuran dan ulaman ni dan digaulkan bersama. Dah siap.

 

BACA JUGA: Resepi Karipap Inti Keledek. Sedap Dengan Kulit Yang Rangup Dan Inti Keledek Yang Mampat!

 

Selain tu, ada juga bahan tambahan lain yang akan dihidang bersama laksam ni. Antaranya belacan dan sambal lada.

Cara nak buat sambal lada tu, sediakan 15 biji cili padi merah, 2 biji lada besar merah, garam, gula, cuka dan sedikit air panas. Gunakan blender kering, dan kisar cili-cili tersebut kemudian masukkan dalam mangkuk. Gaul bersama air panas, sikit cuka, garam dan gula. Dah siap!

Bila dah siap kesemuanya, bolehlah dihidangkan. Caranya, anda potong kecil-kecil mee laksam kemudian masukkan dalam mangkuk. Tuangkan kuah ke dalamnya. Dan letak ulaman, belacan/sambal cili di atas mee.

Fuhh, sedap betul bila digaulkan kuah dengan bahan-bahan tambahannya ni. Lagi pedas lagi sedap. Namun yang tak suka pedas tu, janganlah letak lebih sambal cili tu. Kadang-kadang ada yang hanya suka menikmati kuah yang berlemak tanpa pedas kan. Itu pun dah cukup menambat selera.

Bagi yang nak mencuba tu, jangan lupa ikut resepi laksam sedap dan kuah lemak putih padu ni. Pasti anda berpuas hati. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.