Segalanya Tentang Makan..

Resepi Nasi Ulam Terlajak Sedap. Tak Sangka Boleh Jadi Idea Menu Diet Sihat!

0 3,500

Pernah tak anda makan nasi ulam? Jarang dengar orang buat kan. Nasi ni terkenal kat belah utara. Sedap sangat dengan kepelbagaian ulam yang digaulkan dalam nasi. Resepi nasi ulam ni boleh jadi menu sihat dan sesuai untuk anda yang nak berdiet. Nak buatnya pun mudah dan cepat.

Pada yang minat nasi kerabu, mesti suka juga dengan nasi ulam ni. Kita tau nasi kerabu ni ulamannya dah cukup sedap bila dimakan dengan nasi kerabu dan serunding kelapanya tu. Ada lah dalam 5-6 jenis ulam yang dicampurkan dan digaulkan bersama.

Kalau untuk nasi ulam ni pula, lagi mempunyai pelbagai bahan dan lebih 10 ulaman yang digaulkan terus dengan nasi. Rasa dia tak perlu disangkalkan lagi. Memang padu, wangi dan terasa bermacam aroma. Tapi walaupun nak buatnya senang, kena gigih sikit menyediakan semua bahan ulamannya.

Kalau lengkap semua bahan, memang sedap luar biasa nasi ulam ni. Lepas tu kalau nak naikkan lagi selera, hidangkan dengan ayam goreng, telur asin dan keropok. Lengkaplah hidangan istimewa anda pada hari tu. Tak perlu lagi dah nak ada lauk atau masakan lain.

Bulan puasa nak menjelang ni, alang-alang nak buat diet sihat sekali, bolehlah jadikan nasi ulam ni sebagai salah satu menu buka puasa atau sahur anda. Bukan je sihat malah menyelerakan. Jom lihat perkongsian resepi nasi ulam dari Puan Shai Anne Ahemed ni.

 

RESEPI NASI ULAM

Kalau dah lengkap sediakan semua bahan dan ulaman, nak buat nasi ulam ni paling simple sekali. Sebab tak perlu masak atas dapur. Hanya gaulkannya dengan nasi.

Cuma nanti akan ada tambahan ikan yang akan dimasukkan untuk menambahkan lagi rasa. Boleh letak tak kira jenis ikan apa sama ada ikan biasa atau ikan masin.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Nasi sejuk atau nasi dingin
  • Halia
  • Lengkuas
  • Serai
  • Bawang besar
  • Belacan
  • Cili padi
  • Lada hitam
  • Kerisik
  • Garam, gula dan aji secukup rasa

Cara penyediaannya:

▶️ Gabungkan kesemua bahan-bahan ni (kecuali nasi), kemudian tumbuk sehingga lumat.

▶️ Kalau anda nak kisar dengan blender pun boleh juga. Cuma gunakan blender kering atau jangan dicampurkan air sebab tak nak bahan-bahan ni lembab atau berair.

Bahan ulaman:
  • Daun kunyit
  • Daun serai kayu
  • Daun mengkudu
  • Daun pegaga
  • Daun kesom
  • Daun selom
  • Daun kadok
  • Pucuk putat
  • Pucuk janggus
  • Ulam raja
  • Ulam kacang botol
  • Bunga kantan

Ulaman ni sebenarnya boleh ikut citarasa masing-masing. Kalau terkurang satu dua jenis pun masih sedap dan enak juga rasa dia.

 

Cara penyediaan bahan ulaman:

▶️ Basuh bersih semua ulaman ni dan toskan sampai kering.

▶️ Kemudian potong atau hiris sekecil atau senipis yang boleh.

 

Bahan lain:
  • Ikan bekok (terpulang nak guna ikan apa) atau ikan masin

 

Cara penyediaannya:

▶️ Goreng ikan ni sehingga garing.

▶️ Kemudian asingkan isi dari tulang, kemudian tumbuk sehingga lumat.

 

Cara buat nasi ulam:

▶️ Masukkan nasi ke dalam besen yang sesuai, kemudian masukkan kesemua bahan-bahan.

▶️ Gaul sehingga sekata.

▶️ Boleh agak-agak kuantiti nasi yang sepadan dengan bahan-bahan. Kalau nasi terlampau berlebihan, bahannya tak berasa. Begitu juga sebaliknya.

▶️ Dah siap. Boleh dihidangkan!

 

BACA JUGA: Cara Buat Sambal Ketuk Ikan Bilis Padu, Sedap Dan Pedas Sampai Menitis Air Mata!

 

Sedapnya nasi ulam ni. Tengok pun dah terliur. Ini kalau rasa memang terkesima. Sebab tak sangka tanpa masak pun hidangan nasi tu boleh jadi cukup sedap dan istimewa. Rasa bahan dan ulaman tu memang menyegarkan.

Nak sediakan bahan memang nampak sukar. Lagi-lagi kalau kita jenis yang tak berapa biasa atau kenal dengan jenis ulaman. Tapi kalau berjaya kumpulkan dan buat nasi ulam ni, memang berbaloi-baloi. Boleh tersenyum lebar bila dah terhidang kat atas meja. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.