Segalanya Tentang Makan..

Resepi Sambal Ikan Bilis Terlajak Sedap Dan Tahan Lama. Viral Di FB Sebab Rasanya Yang Padu!

0 16,684

Pernah tak rasa macam susahnya nak buat sambal ikan bilis yang betul-betul sedap? Kali ni saya nak kongsikan sambal yang bukan biasa-biasa. Perkongsian resepi sambal ikan bilis terlajak sedap ni dapat 15k share di Facebook. Sebab rasanya yang memang power!

Resepi ni dikongsikan oleh Puan Shafa. Dan beliau memang buat resepi sambal ikan bilis terlajak sedap ni untuk perniagaan nasi lemak. Memang padulah rasanya kan.

Mungkin ramai yang kurang tahu bahawa nak dapatkan sambal yang sedap, janganlah kedekut bawang. Manis-manis bawang tu lah nanti akan buatkan sambal bertambah perasa.

Tiap kali masak, beliau akan masak tak kurang dari 4 jam sebab nak pastikan sambalnya tu betul-betul masak. Tapi, timingnya sudah semestinya berbeza dengan kita. Sebab kalau masak sendiri kat rumah kuantiti sambal mesti sikit je berbanding orang berniaga.

Cuma nak ditekankan kat sini yang kita kena pastikan masak sambal tu perlu cukup masanya dan betul-betul masak untuk tahan lama. Kalau anda nak mencuba, jom ikut cara beliau masak sambal ikan bilis ni.

 

RESEPI SAMBAL IKAN BILIS TERLAJAK SEDAP

Bahan dia memang lebih dari biasa. Tapi bahan-bahan yang pelbagai inilah yang sebenarnya menyedapkan sambal tu. Untuk resepi ni, sukatan bahannya untuk masak sambal yang banyak yang dibuat berniaga. Jadi, anda boleh adjust untuk kuantiti yang dimahukan.

Bahan-bahan yang diperlukan:

Bahan-bahan dikisar:

  • 2 kilo cili kering
  • Bawang besar (perlu lebih dari cili)
  • Bawang putih dalam 5 biji atau labu
  • Belacan
  • Buah keras 20 biji
  • Biji gajus 20 biji

 

Bahan-bahan lain:
  • Asam jawa 2 sudu makan
  • Sos tiram 3 sudu makan
  • Garam 2 sudu makan
  • Gula ½ kilo
  • Madu 3 sudu makan
  • Ajinamoto 1 sudu makan
  • Ikan bilis
  • Serbuk ikan bilis yang dah digoreng
  • Minyak masak yang dah digunakan untuk goreng ikan bilis

Cara masak sambal ikan bilis:

▶️ Mula-mula kisar halus bahan-bahan kisar tadi. Dan ketepikan.

▶️ Kemudian goreng ikan bilis sehingga warna keperangan.

▶️ Selepas dan angkat ikan bilis, dengan minyak yang sama tumis bahan-bahan yang dah dikisar tadi. Sebelum masukkan bahan tumis, pastikan minyak betul-betul panas.

▶️ Masak dengan api perlahan sahaja. Dan terus menumis sehingga pecah minyak. Yang inilah waktu Puan Shafa masakkan sambal tu selama 4 jam sebab nak sambal betul-betul masak.

▶️ Bagi yang masak sedikit, boleh tengok sambal pecah minyak dan bertukar warna.

▶️ Waktu menumis perlu sentiasa kacau untuk elakkan sambal melekat kat kuali atau berkerak.

▶️ Lepas dah masak sambal, bolehlah masukkan pula bahan-bahan lain.

▶️ Kacau sebati dan akhir sekali masukkan ikan bilis.

▶️ Dah siap!

 

BACA JUGA: Resepi Rendang Ayam Perak Yang Marvellous. Rahsia Nak Dapatkan Rendang Yang Sedap!

 

Urmm, memang padu sebab kaya dengan bahan dan dimasak sehingga sambal seakan-akan garing dan naik lagi rasa dia. Kalau buat sambal ikan bilis macam ni untuk dimakan dengan nasi lemak, boleh makan sampai bertambah-tambah.

Orang kata berhantu rasa dia. Cukup pedas, manis dan perasa. Kalau makan dengan nasi putih panas-panas pun sedap juga. Bolehlah nanti buat makan waktu sahur. Pasti anda berselera.

Pada yang dah lama cari resepi sambal ikan bilis terlajak sedap, bolehlah cuba resepi ni. Simpan atau share siap-siap resepi ni di Facebook anda supaya lepas ni mudah untuk rujuk semula. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.