Segalanya Tentang Makan..

Resepi Tepung Bungkus Sedap Dan Lembut. Kuih Tradisional Kegemaran Dengan Rasa lemak Manis!

0 1,496

Tepung bungkus ni sememangnya satu kuih yang cukup istimewa dan jadi kegemaran ramai. Sebut je kuih ni akan mengingatkan kita dengan kuih tradisional kat kampung. Kalau dapat buat resepi tepung bungkus sedap dan lembut macam tok nenek kita buat dulu, memang bangga!

Bagi yang tak biasa makan, tepung bungkus ni sejenis kuih yang diperbuat dari tepung yang berintikan kelapa parut manis. Kuih ni dikukus dalam daun pisang. Yang membuatkan ianya sedap sangat tu ialah teksturnya yang kenyal dan rasa lemak manis.

Kalau lihat balik tepung bungkus ni sebenarya lebih kurang je pembuatannya dengan kuih koci, pulut inti, dan badak berendam. Semuanya diperbuat dari tepung dan santan, dan mempunyai inti. Cuma bezanya ialah dari segi penyediaan dan hidangannya je.

Kalau anda nak cuba buat, resepi tepung bungkus sedap dan lembut ni boleh anda rujuk dari Puan Lailatul Hafizi. Resepinya sangat mudah untuk faham dan diikuti.

Penyediaan bahan pun sangatlah simple. Kalau masak kuih ni dan hidangkannya waktu panas-panas, lagi sedap untuk nikmati. Masa lepas masak, teksturnya lagi lembut.

 

RESEPI KUIH TEPUNG BUNGKUS

Sebenarnya tak sukar mana pun nak buat kuih ni. Masakkan je kedua-dua adunan tepung dan inti, kemudian gabungkan dalam daun pisang. Untuk membuat kuih ni tak memerlukan proses menguli pun.

Bahan-bahan diperlukan:

Bahan untuk adunan putih:

  • Tepung beras 1 cawan
  • Santan pekat 3 cawan
  • Gula 1 sudu
  • Garam 1 sudu kecil
  • Daun pandan

Cara membuatnya:

▶️ Campurkan je kesemua bahan dalam periuk kemudian masakkan atas api.

▶️ Kacaukan je dengan menggunakan api yang perlahan sehingga adunan tepung pekat, likat dan berkilat.

 

Bahan-bahan untuk inti:
  • Gula pasir 2 sudu
  • Gula melaka atau nise ½ biji
  • Air sedikit
  • Kelapa parut 1 biji (kelapa separuh tua)
  • Tepung gandum 1 sudu besar
  • Daun pandan

Cara penyediaan inti:

▶️ Mula-mula masakkan gula dan sedikit air dalam periuk/kuali. Jangan lupa masukkan daun pandan juga waktu ni.

▶️ Lepas gula dah larut, padamkan api.

▶️ Kemudian tapiskan air gula tu dan masukkan dalam kelapa parut dalam kuali lain.

▶️ Masakkan dengan api yang kecil.

▶️ Selepas hampir kering, letakkan tepung gandum. Kemudian sejukkan.

▶️ Akhir sekali bentukkan bulat-bulat kecil sebagai inti.

Cara buat kuih tepung bungkus:

▶️ Sediakan daun pisang dulu yang dah siap dilayur atas api.

▶️ Kemudian letakkan adunan tepung putih yang likat tadi atas daun pisang.

▶️ Letak 2 biji inti dengan jarakkan sikit antara duanya.

▶️ Selepas tu ambil sikit lagi adunan putih dan tutupkan inti.

▶️ Lipat daun pisang dengan kemas, kemudian kukus dalam masa 10 minit.

▶️ Dah siap. Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Kuih Cara Manis Guna Perasa Dan Pewarna Asli. Lembut, Sedap Dan Wangi!

 

Kalau buat hidangan minum petang memang sedap. Hidangkan dengan teh o panas atau kopi. Memang terkenang-kenang macam makan kuih tepung bungkus yang biasa makan kat kampung dulu.

Senang je kan cara membuatnya. Cara masak adunan tepung dan intinya mudah je. Dan kukus pun tak makan masa begitu lama. Lepas ni kalau teringin je, boleh terus buat. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.