Segalanya Tentang Makan..

Bahan Rahsia Sambal Ayam Penyet Sedap Dari Biasa. Ikut Sebiji, Confirm Laku Keras!

0 13,967

Kalau dapat buat sambal ayam penyet sendiri memang puas hati. Selalu makan kat kedai je. Tapi tak kan nak ulang-ulang makan kat kedai je kan. Buat sendiri ni boleh simpan stok. Nak makan dengan nasi bila-bila masa pun boleh. Ada cara untuk buat sambal ayam penyet sedap!

Ikut resepi yang dikongsikan oleh Cikgu Afy Al Habibi ni. Beliau kongsikan bahan rahsia untuk sambal ayam penyet sedap dari biasa. Sambal jadi cukup rasa, pedas sederhana dan masam, manis, masin semua sebati.

Sambal macam ni baru sedap untuk dikmati. Apa yang menarik resepi ni ada masukkan ikin bilis goreng yang dikisar sikit, dan separuh lagi akan dimasukkan ke dalam sambal yang sedang ditumis.

Kelainan rasa dan baunya memikat selera. Kalau anda makan dengan nasi putih panas-panas, rasa lebih menangkap. Mengundang makan bertambah-tambah.

Mudah je sebenarnya nak buat sambal penyet ni. Tahap kepedasan bergantung berapa batang cili yang anda gunakan. Rasa pedas yang sedang-sedang sebenarnya lebih enak, baru seimbang dengan rasa masam, masin dan manisnya.

 

RESEPI SAMBAL AYAM PENYET SEDAP

Nak buat sambal penyet ni semua maklum yang bahan-bahannya perlu digoreng dulu satu persatu, barulah dikisar dan ditumis. Kena rajin sikitlah goreng satu-satu bahan sehingga layu.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 20 batang cili merah
  • 1 genggam cili padi merah dan hijau (boleh kurangkan kalau nk kurang pedas)
  • ¼ bawang holland
  • 2 biji bawang merah (saiz bola pingpong)
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 biji tomato kecil
  • 1 mangkuk kecil ikan bilis
  • 1 sudu kecil udang kering
  • Secubit belacan

Cara buat sambal ayam penyet:

▶️ Goreng asing cili dan semua bahan-bahan lain.

▶️ Goreng sehingga layu.

▶️ Sejukkan seketika kesemua bahan yang dah digoreng.

▶️ Kemudian masukkan kesemua bahan dalam blender (tinggalkan segenggam ikan bilis).

▶️ Masukkan sikit air dalam blender dan kisar sehingga lumat.

▶️ Panaskan minyak yang kita guna untuk goreng tadi, dan masukkan bahan kisar. Tumis sebati.

▶️ Masukkan baki segenggam ikan bilis tadi. Terus tumis sambal dengan api yang perlahan.

▶️ Perasakan dengan gula perang dan garam sikit. Nak lagi sedap boleh tambahkan secubit dua perencah Hilal. Perencah ni ada dijual di Tesco.

▶️ Kalau nampak berminyak sangat selepas pecah minyak tu boleh keluarkan sikit.

▶️ Lepas dah sebati sepenuhnya, boleh padamkan api.

▶️ Dah siap! Sedia untuk dihidangkan dengan ayam penyet atau apa-apa juadah yang anda suka.

 

BACA JUGA: Nak Buat Sambal Belacan Sedap Dan Padu? Mudah Je. Jom Ikut Resepi Ni Step By Step! 

 

Serius padu rasa sambal ayam penyet ni. Bila hidangkan selupat macam tu nampak menyelerakan. Yang hantu ayam penyet, boleh belajar resepi ni. Pasti anda puas hati!

Lepas ni hanya belajar gorengan ayam je. Sambal kalau dah pandai, yang lain nampak simple je sebab ayam penyet ni sambal yang paling utama.

Hujung minggu ni jomlah plan buat ayam penyet buatan sendiri. Ikut tips dan bahan rahsia sambal ayam penyet sedap yang dikongsikan ni. Pasti keluarga anda menyukainya. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.