Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Agar-Agar Roti Sedap. Kali Ni Tak Kisar Roti. Sebatikan Terus Dengan Adunan Agar-Agar!

0 240

Bila sebut agar-agar, mesti teringat agar-agar roti yang sedap dan sering viral sebelum ni. Antara pemanis mulut yang orang suka sebab rasanya manis-manis berlemak. Kalau dulu, agar-agar berperisa je orang selalu buat contohnya agar-agar pandan, milo, santan dan sebagainya.

Tapi bila sekali dah cuba agar-agar roti ni rasa tak puas pula sebab tak sangka roti pun boleh dibuat agar-agar, malah sedap dan bertambah lemak rasanya. Selalunya agar-agar roti ni dibuat dengan kisarkan roti putih tu bersama dengan bahan-bahan lain.

Tapi cara buat agar-agar roti yang dikongsikan oleh Dani J Tang kali ni berlainan sikit dari resepi biasa. Rotinya dicarikkan atau dipotong kecil-kecil, dan terus disusunkan dalam loyang sambil diselang selikan dengan adunan agar-agar.

Sedap juga hasilnya! Bila kunyah, bukan rasa agak-agar je semata. Terasa juga kenyal-kenyal roti dan kelembutan agar-agar.

Resepi agar-agar roti kali ni lebih berperisa sebab dicampurkan sedikit serbuk coklat dan juga nescafe untuk menaikkan lagi rasa dia. Hmm, dengar pun dah terliur kan. Jom lihat resepinya.

 

RESEPI AGAR-AGAR ROTI

Buat agar-agar roti ni, kebiasaannya kalau kisar sekali dengan bahan tu, hanya gunakan sikit je roti. Selalunya gunakan 3-4 keping sahaja.

Tapi untuk resepi yang carikkan roti ni, roti digunakan sebanyak 6 keping supaya bersesuaian dengan adunan agar-agar. Selain roti, boleh juga kalau anda nak buat dengan biskut.

Bahan-bahannya:
  • Cecair 4 cup (termasuk 1 tin susu cair, dan selebihnya air)
  • Gula ¾ cup (boleh tambah kalau suka lebih manis)
  • *Boleh juga kalau nak tambahkan susu pekat, atau gantikan terus keseluruhannya dengan susu pekat
  • Serbuk agar-agar 1 paket
  • Garam sedikit
  • Sirap secukup rasa
  • Serbuk coklat secukup rasa
  • Nescafe sedikit (kalau suka)
  • Roti gardenia 6 keping (atau apa-apa sahaja brand anda suka)

Cara buat agar-agar roti:

▶️ Sediakan periuk yang sesuai.

▶️ Kemudian masukkan susu cair dan juga air yang disukat menjadi 4 cup keseluruhannya ke dalam periuk.

▶️ Masukkan gula dan secubit garam dan kacaukan sebati.

▶️ Masukkan serbuk agar-agar dan kacau.

▶️ Lepas dah kacau, nyalakan api dan biarkan adunan mendidih. Pastikan agar-agar betul-betul masak.

▶️ Dah masak cantik, boleh padamkan api.

▶️ Sediakan 2 bekas. Dan tuangkan adunan sama rata ke dalamnya.

▶️ 1 bekas untuk isi sirap, dan 1 lagi bekas untuk serbuk coklat atau serbuk koko atau pun serbuk milo. Boleh tambahkan sedikit nescafe untuk penyedap rasa jika suka.

▶️ Susunkan roti yang dah siap dicarik atau dipotong ke dalam loyang.

▶️ Siramkan adunan sirap dan adunan coklat selang seli dengan roti sampai adunan habis.

▶️ Biarkan agar-agar membeku baru dipotong. Simpan dalam peti sejuk untuk lebih sedap.

▶️ Dah siap!

 

BACA JUGA: Resepi Agar-Agar Santan Gula Melaka, Cantik Kejadiannya. Cara Sukat Air Dan Agar-Agar Dengan Betul.

 

Sedapnya kalau dijamah waktu cuaca panas. Rasanya manis-manis dan segar. Rasa lemak adunan susu dan roti buatkan sedap berbanding agar-agar biasa.

Kalau anda nak letak perisa lain selain coklat atau sirap pun boleh. Ikut selera masing-masing. Janji rasa manis tu perlu cukup barulah berasa.

Mudah je kan cara buat agar-agar roti ni. Kalau anda jenis suka pemanis mulut yang simple tapi cukup rasa lemak manisnya, agar-agar roti ni sesuai untuk citarasa anda!

Leave A Reply

Your email address will not be published.