Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Bomboloni Lembut Dan Gebu. Mudah Guna Sukatan Cawan. Sedap Isi Filling Kegemaran Sendiri!

0 17,802

Kalau anda suka pemanis mulut yang lembut dan gebu ala donut, boleh buat bomboloni ni. Sekarang ni bomboloni dah macam satu trend. Selalu sangat dijadikan manisan di majlis-majlis macam hari jadi. Macam-macam perisa untuk fillingnya yang buatkan bomboloni ni digemari. Cara buat bomboloni lembut dan gebu ni senang je. Tak banyak pun bahan yang digunakan.

Cuma orang kata kalau nak buat kuih atau dessert yang melibatkan tepung dan serbuk penaik ni, kena pandai buat sukatan dan cara mengulinya pun mainkan peranan yang penting. Kalau sekali buat dah menjadi buat bomboloni yang gebu gebas, memang teruja dan sangat puas hati.

Sama juga macam kuih donut. Cara buatnya lebih kurang sama je. Kuihnya tu sedap dimakan lembut dengan manis gula. Cuma bomboloni ni dalam bentuk bulat dan dimasukkan filling pelbagai perisa di dalamnya. Kalau anda peminat donut, bomboloni ni pun mesti kena dengan taste anda, malah lagi sedap dengan bermacam rasa.

Bomboloni ni bukan je sedap dek dengan perisa filling yang dimasukkan tu. Malah tepung donutnya yang lembut tu ada rasa manis berlemak dan gebu juga. Kalau buat berbiji-biji untuk anak-anak, pasti mereka teruja.

Cara buat bomboloni lembut dan gebu ni ada dikongsikan oleh Puan Nurah. Antara resepi yang mudah untuk diikuti dengan step-stepnya. Resepi ni gunakan sukatan cawan yang mudah untuk kita menyukat bahannya nanti. Jom lihat cara membuatnya.

 

RESEPI BOMBOLONI LEMBUT DAN GEBU

Untuk perisa filling yang akan dimasukkan nanti, anda boleh masukkan apa-apa sahaja perisa yang anda suka. Yang paling selalu orang buat ialah perisa coklat Nutella, jem strawberi, cream kastard dan macam-macam lagi. Bila buat banyak-banyak tu, bolehlah pelbagaikan perisa fillingnya.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • ½ cawan susu segar atau susu pekat manis tin (suam-suam kuku)
  • Gula 2 sudu besar
  • Yis 1 sudu besar
  • Baking powder 1 sudu besar
  • Tepung gandum 2 cawan
  • Garam ½ sudu kecil
  • Esen vanilla 1 sudu kecil
  • Telur 1 biji
  • Mentega 2 sudu besar (sejuk)

Cara buat bomboloni lembut dan gebu:

▶️ Mula-mula masukkan yis dan gula dalam cawan susu segar/susu tin kemudian kacau. Biarkan sampai yis tu kembang dan berbuih dalam 15-20 minit.

▶️ Dalam 1 mangkuk, campurkan tepung, baking powder, garam, esen vanilla dan telur. Pukul atau nak uli dengan tangan pun boleh sehingga adunan sekata.

▶️ Kemudian tuangkan bancuhan susu yis tadi ke dalamnya dan pukul atau uli lagi sehingga sebati.

▶️ Masukkan pula mentega sejuk ke dalam adunan dan sambung lagi pukul atau uli sehinggalah adunan tak melekat di tangan.

▶️ Kemudian rehatkan doh dalam 60 minit untuk naikkan doh 2 kali ganda.

▶️ Selepas dah kembang, ketuk dan leperkan. Adunan lebih kurang dalam 1cm dan tekap bulat.

▶️ Biarkan lagi doh kembang seketika.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng doh kecil tadi. Jangan gunakan api yang besar sebab nanti hangit atau rentung.

 

BACA JUGA: Roti Bun Inti Sardin Gebu Dan Lembut. Sedap Ya Amat Dengan Inti Yang Padat!

 

▶️ Balik-balikkan roti supaya masak sekata. Jangan terbalikkan banyak kali sebab nanti akan menyerap minyak.

▶️ Setelah dah cantik gorengannya, angkat dan sejukkan.

▶️ Bila dah suam, golekkan atas gula kastor atau cinnamon.

▶️ Kemudian cucuk lubang di bahagian tepi bomboloni, dan picitkan filling perisa apa-apa pun.

▶️ Dah siap. Sedia untuk dimakan.

Fuhh, nikmat betul bila gigit bomboloni yang lembut ni dengan rasanya yang manis kat luar, dan sedap berkrim di dalam. Kalau makan perisa yang kita suka, memang boleh makan sampai berbiji-biji.

Bomboloni ni boleh buat kita craving kalau anda suka kuih atau pemanis mulut yang gebu dan ada cream manis berperisa. Buat sendiri ni untung. Dah la dapat banyak, boleh pula buat perisa filling ikut citarasa sendiri. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.