Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Pengat Bebola Durian. Rasanya Sedap Berganda Dari Pengat Durian Biasa!

0 734

Siapa kat sini suka durian? Rata-rata rakyat Malaysia kebanyakannya suka raja buah ni. Jadi, kalau dah nama peminat durian tu, mesti selalu makan pengat durian kan? Tapi pernah tak nampak orang buat pengat bebola durian?

Kalau anda nak rasa makan pengat durian yang berganda nikmatnya dari biasa, boleh cuba resepi ni. Cara buat pengat bebola durian ni sangatlah simple. Kuah pengatnya masih sama macam pengat durian biasa kita makan.

Tapi dalamnya ada bebola durian yang dibuat dengan tepung pulut. Lembut dan kenyal teksturnya yang buatkan bertambah sedap lagi tu. Sebelum ni, nak ikutkan ada beberapa ulas durian je kita letakkan dalam pengat.

Tapi bila ada banyak bebola durian dimasukkan dalam pengat ni, lagi bertambah sedap dan berlemak. Kalau nak tau cara buat pengat bebola durian ni macam mana, boleh lihat resepinya dari page RENCAH ni.

Senang je sebenarnya cara membuatnya. Tapi kena ada durian lebih. Sebab bebola dan kuah pengat kedua-duanya memerlukan durian.

 

RESEPI PENGAT BEBOLA DURIAN

Sebenarnya, rasa pengat bebola durian ni adalah bergantung pada berapa banyak durian kita gunakan dan tahap rasa manis durian tu. Kalau ada durian yang banyak atau duriannya cukup rasa, memang sedap semulajadi lah pengat durian yang dimasak.

Tapi, tak perlu risau kalau durian tak banyak pun. Sebab rasa pengat tu boleh lagi cover dengan adanya rasa manis gula merah atau gula melaka. Masih sedap untuk dinikmati.

Bahan-bahan yang diperlukan:

Bahan untuk bebola durian:

  • Isi durian dalam 7-8 ulas (ikut sendiri berapa banyak nak buat)
  • Tepung pulut (boleh agak-agak)

 

Bahan untuk kuah pengat:
  • Santan (kalau pakai santan kotak, gunakan separuh dan campur dengan air supaya tak pekat sangat)
  • Daun pandan 2 helai
  • 2 ulas durian (ikut berapa banyak nak letak. Kalau lagi banyak, lagi pekat kuah. Bergantung pada selera masing-masing)
  • Gula merah atau gula melaka dihancurkan

Cara buat pengat bebola durian:

▶️ Mula-mula buat dulu bebola durian.

▶️ Caranya, ambil 7-8 ulas durian tu dan asingkan bijinya. Kemudian lenyek-lenyekkan isi durian tu.

▶️ Seterusnya masukkan tepung pulut sikit demi sikit dan sebatikan. Tak perlu campur air sebab kalau ada air, manis durian hilang.

▶️ Gaul sehingga tak melekat kat tangan dah. Sedang elok je dohnya, tak terlalu banyak tepung, dan tak terlalu cair dek isi durian.

▶️ Seterusnya ambil sedikit doh dan bulat-bulatkan jadi bebola.

▶️ Buat sampai doh habis.

▶️ Selepas tu, rebuskan air siap-siap, dan masukkan bebola ni ke dalamnya. Pastikan sebelum masukkan tu, air betul-betul panas mendidih.

▶️ Bila tengok bebola dah terapung, boleh dah angkat dan toskan.

▶️ Seterusnya buat kuah pengat pula.

▶️ Panaskan periuk, dan masukkan santan. Boleh agak-agak kepekatan santan. Seeloknya buat jangan pekat.

▶️ Kemudian masukkan daun pandan yang dah siap disimpul. Dan biarkan kuah pengat menggelegak.

▶️ Seterusnya masukkan 2 ulas durian tadi dan sebatikan dalam kuah. Waktu ni dah semerbak bau pengat durian.

▶️ Kemudian masukkan pula gula merah atau gula melaka.

▶️ Kacau sehingga gula larut dan sekata.

▶️ Akhir sekali masukkan bebola durian yang dah direbus tadi.

▶️ Dah siap, boleh padamkan api.

 

BACA JUGA: Resepi Kuih Cara Manis Guna Perasa Dan Pewarna Asli. Lembut, Sedap Dan Wangi!

 

Sedap sangat makan macam tu je. Tak perlu cicahkan dengan roti putih lagi. Bebola durian ni je dah memadai. Rasa tepungnya yang kenyal-kenyal dan isi durian tu cukup sedap dah.

Kalau nak lagi nikmat, simpan dalam peti ais, lepas tu jamahnya time sejuk-sejuk. Tapi bergantung pada selera juga. Ada yang suka makannya waktu panas lagi. Ikut selera masing-masing.

Lepas ni kalau nak makan pengat durian, buatlah pengat durian ada bebola ni. Pasti anda menyukainya. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.