Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Puding Trifle Sedap Dan Menyelerakan. Rugi Kalau Tak Cuba Dessert Yang Mewah Ni!

0 1,343

Kalau dapat makan puding yang sejuk dan menyegarkan pada musim panas ni memang betul-betul nikmat. Siapa kat sini gemar puding trifle? Hari ni saya nak kongsikan cara buat puding trifle sedap dan menyelerakan.

Kali ni kita buat puding trifle yang penuh dengan buah-buahan koktel kat lapisan atas puding. Pada yang tak biasa makan, puding trifle ni sejenis pemanis mulut dibuat berlapis yang ada lapisan kek, puding kastard, buah koktel atau apa-apa sahaja yang berkaitan dessert.

Dibuat dalam mangkuk trifle, itu sebab ianya dipanggil puding trifle. Bila tengok dari luar mangkuk je, dah buatkan kita terliur. Kalau tak tahu nak hidangkan pemanis mulut apa untuk tetamu, sesuai sangat buat puding trifle ni sebab hidangannya cantik dan sedap.

Cara buat puding trifle sedap dan menyelerakan ni sebenarnya mudah je. Pilihlah kek dan buah koktel yang sedap untuk lapisannya.

Kalau nak tengok contoh puding trifle yang menggiurkan, jom kita tengok resepi yang dikongsikan oleh Zaky Mat Ali ni. Bolehlah jadikan puding triflenya sebagai inspirasi!

 

RESEPI PUDING TRIFLE

Sebenarnya ada pelbagai cara orang sediakan hidangan puding trifle ni. Kalau ikut tempat makan mewah seperti hotel atau pun di luar negara, puding triflenya menggunakan buah-buahan sebenar untuk lapisan paling atas.

Ada juga letakkan lapisan aiskrim ataupun whipped cream untuk menaikkan lagi selera. Namun, untuk resepi yang lebih mudah dan simple seperti ni, gunakan je buah koktel dan agar-agar. Ianya dah memadai dan cukup sedap.

Bahan-bahan yang diperlukan:

Lapisan 1 (bawah sekali):

  • Kek gulung (swiss roll) yang siap dipotong

 

Lapisan 2 (tengah-tengah):
  • Tepung kastard 1 cawan
  • Gula ½ cawan
  • Susu cair 1 tin
  • Air 1 tin (guna tin susu cair)
  • Buah koktel 1 tin (buah dan jusnya diasingkan)

 

Lapisan 3 (atas sekali):
  • Serbuk agak-agar 10 gram
  • Air 1.2 liter
  • Gula ¾ cawan
  • Pewarna merah 3-4 titis

Cara buat puding trifle:

▶️ Mula-mula sediakan mangkuk trifle, dan susun kek gulung (swiss roll) untuk lapisan paling bawah. Susun kemas-kemas.

▶️ Selepas tu sediakan lapisan kedua pula. Masukkan kesemua bahan lapisan 2 dalam periuk dan kacau sehingga tepung kastardnya sebati dan gula larut.

▶️ Seterusnya tenggekkan periuk atas dapur dengan api yang kecil, dan kacau sehingga pekat.

▶️ Setelah dah pekat, tuangkan adunan kastard ni di atas lapisan kek yang dah disusun tadi. Dan taburkan buah koktel di atasnya.

▶️ Kemudian sediakan pula lapisan ketiga. Caranya lebih kurang je seperti adunan kastard lapisan 2 tadi.

▶️ Satukan kesemua bahan lapisan 3 dalam periuk, dan masak atas api sehingga agar-agar dan gulanya hancur.

▶️ Selepas dah siap jadi adunan agar-agar, tuangkannya atas adunan kastard tadi.

▶️ Lepas tu simpan dalam peti sejuk untuk rasa yang lebih sedap.

▶️ Dah sejuk, boleh keluarkan dan potong.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Puding Kastard Biskut Cream Crackers Tiramisu. Lembut Dan Sedap!

 

Wahh, bila keluar je dari peti sejuk, terasa melting melihat puding yang ada pelbagai rasa. Tambahan lagi menyegarkan dan enak pada tekak.

Kalau tak cuba, memang rugi. Cara buat puding trifle ni mudah dan ringkas sangat. Berbaloi dengan hidangannya yang lengkap dengan rasa kek, puding kastard, buah koktel dan agar-agar dalam satu jenis pemanis mulut.

Lepas ni bolehlah membuatnya. Sebelum tu, jangan lupa kongsikan resepi ni di Fb anda. Nanti mudah nak rujuk semula tiap kali nak membuatnya. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.