Segalanya Tentang Makan..

Buat Cakoi Sendiri, Sedap Dan Gebu Macam Yang Dijual. Boleh Makan Sampai Puas!

0 1,434

Selalunya pening nak cari gerai yang jual cakoi yang betul-betul sedap dan gebu. Kadang kala harga pula terlebih mahal. Beli RM2 dapat 3-4 ketul je, lepas tu tak puas makan. Apa kata jom buat cakoi sendiri ikut resepi yang dikongsikan oleh Chef Hafiz Zam ni.

Cantik dan gebu kejadian cakoinya. Tengok pun dah boleh agak rasanya macam mana. Para ibu setiap hari pening fikir nak buat apa untuk hidangan minum petang anak-anak kan. Buat cakoi ni berbaloi sebab bahannya simple je dan pasti kena dengan selera semua.

Rasa tepungnya yang lemak-lemak gebu tu buatkan sedap. Kalau makan macam tu je pun dah cukup sedap dah. Tapi kalau rajin nak hidangkan dengan pencicah seperti kuah kari pun enak juga.

Cakoi ni sama juga macam kita buat kuih lain yang beraskan tepung seperti donut. Sebab perlu bermain dengan tepung.

Terutama untuk sukatan bahannya dan juga cara kendalikan doh. Kalau tak kena gayanya adunan tak naik gebu dan cantik.

 

RESEPI CAKOI

Kata orang cakoi ni kalau nak buat, tangan tu perlu lembut berseni dan tak boleh kematu. Supaya mudah nak menguli tepung serta nak membentukkannya.

Bahan-bahan:
  • Tepung gandum 1 kilo
  • Yeast 2 ½ sudu teh
  • Soda bikarbonat 2 sudu teh
  • Minyak bawang putih (80ml) – gunakan 5 ulas bawang putih yang dicop-copkan, kemudian goreng. Ambil minyak sahaja.
  • Garam secukup rasa
  • Chicken stok atau aji
  • Air 550 ml (kalau nak lembut lagi boleh tambah)

Cara membuat cakoi:

▶️ Masukkan kesemua bahan dalam besen kecuali air. Gaul sebati.

▶️ Kemudian baru masukkan air sikit demi sedikit. Ulikannya sampai jadi doh.

▶️ Letakkan adunan ni atas meja/papan landas. Tapi sebelum tu sapukan sikit tepung gandum atas permukaan meja supaya tak melekat.

▶️ Rehatkan doh sekejap dalam 20 minit di atas meja tu.

▶️ Selepas 20 minit, potong panjang-panjang adunan doh ni.

▶️ Tekankan setiap doh di tengah-tengahnya dengan kayu lidi sate. Tapi sebelum tekankan, basahkan lidi sate dulu supaya doh basah agar mudah nak lekatkan.

▶️ Setiap 1 cakoi ada 2 doh yang akan dilekatkan antara satu sama lain. Jadi, lepas dah tekankan doh dengan lidi sate basah tadi, lekatkan 2 doh bersama.

▶️ Lakukannya sampai doh semua habis.

▶️ Kemudian biarkan lagi sekejap agar doh naik kembang.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali dan mula menggoreng.

▶️ Pastikan doh ditarik panjang-panjang dulu sebelum dimasukkan dalam kuali.

▶️ Goreng dalam minyak betul-betul panas dengan api yang perlahan.

▶️ Dah garing keperangan, boleh angkat dan toskan.

▶️ Sedia dihidang.

 

BACA JUGA: Nak Buat Durian Crepe Sendiri? Jom Ikut Resepi Dan Tips Buat Durian Crepe Sedap Dan Mampat Ni!

 

Wahh, memang teruja kalau buat cakoi ni menjadi. Nak-nak part tarik-tarik doh masa nak masukkan dalam kuali. Bila menggoreng, nampak cakoi naik gebu selepas tu.

Makan macam tu memang dah cukup sedap dah. Kalau nak cicah, boleh cicah dengan sos, kari, coklat leleh dan macam-macam lagi. Ikut selera anda.

Kalau nak cuba buat cakoi sendiri lepas ni, bolehlah ikut resepi ni. Boleh buat lebih sikit dan hulurkan pada jiran tetangga. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.