Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Kuih Seri Muka Lembut Gedik Dan Sedap. Mudah Guna Sukatan Cawan.

0 21,726

Kalau nak makan kuih yang lembut-lembut dan berlemak, kuih seri muka ni salah satu yang menjadi pilihan. Dengan aroma wangi perisa pandannya, kuih legend ni sedap kalau buat juadah minum petang. Cara buat kuih seri muka yang lembut dan sedap ni mudah je sebenarnya.

Janji gunakan sukatan yang betul. Orang kata kalau nak buat kuih tradisional ni kena tengok air tangan yang membuatnya juga. Tapi lihat juga cara mengendalikan bahan. Kuih ni tak ada proses menguli atau bermain dengan tepung.

Lebih kepada bancuh dan kacaukan bahan atas dapur serta proses mengukus. Resepi kuih seri muka pandan yang dikongsikan oleh Nor Al Fatihah ni mudah dan jelas stepnya yang anda boleh ikut.

Selain perisa pandan, ada juga resepi kuih seri muka gula merah, keladi, dan sebagainya. Zaman moden ni ada juga buat perisa durian. Sedap semua perisa ni, janji dibuat lembut dan cukup berlemak.

Selain perisa pandan untuk bahagian atas kuih, pulut di bahagian bawah pun perlu diambil kira juga. Pastikan tak terlampu keras dan cukup lekit pulut tu, barulah sedap untuk dinikmati.

RESEPI KUIH SERI MUKA LEMBUT SEDAP

Sebelum buat bancuhan pandan, masak pulut dulu di dalam loyang pengukus. Sambil pulut masak, sambil tu buat adunan pandan untuk dituangkan terus atas pulut bila dah masak nanti.

Bahan-bahan yang diperlukan:
Lapisan pulut:
  • 2 ½ cawan beras pulut (basuh dan rendam dalam air selama 4 jam)
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 ½ cawan air
  • 2 sudu teh garam halus
Lapisan hijau pandan:
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 cawan air daun pandan (kisar 4-5 helai daun pandan + 1 cawan air. Kemudian tapiskan)
  • 1 cawan air
  • 1 cawan + 3 sudu besar gula pasir
  • 2 biji telur gred B
  • ½ cawan tepung gandum
  • ½ cawan tepung kastad
  • Sedikit pewarna hijau epal

Cara buat kuih seri muka pandan:
Lapisan pulut:

▶️ Basuh dan rendam beras pulut selama 4 jam. Lepas tu toskan.

▶️ Sediakan loyang saiz 10 inci yang dah siap disapu minyak dan alas dengan plastik.

▶️ Masukkan beras pulut yang dah siap ditos tadi ke dalam loyang.

▶️ Dalam mangkuk lain, kacau santan bersama air dan garam.

▶️ Kemudian tuang ke dalam pulut dan ratakan.

▶️ Sebelum tu panaskan siap-siap air pengukus.

▶️ Masukkan loyang dan kukus pulut selama 35 minit dengan api yang sederhana.

▶️ Jangan lupa tutup penutup periuk dengan tuala supaya wap tak menitik atas pulut.

Lapisan hijau pandan:

▶️ Satukan kesemua bahan-bahan dan tapiskan ke dalam periuk.

▶️ Pasang api sederhana dan sentiasa kacau adunan sampai naik wap sahaja. Lepas tu terus padamkan api.

▶️ Lepas pulut dah masak, kacau dulu pulut.

▶️ Kemudian tekan-tekankan dan ratakan semula menggunakan senduk atau spatula.

▶️ Tapiskan adunan pandan tadi sambil tuangkan atas pulut secara perlahan-lahan menggunakan senduk.

▶️ Lepas tu kukus semula dengan api yang sederhana selama 35 minit.

▶️ Balut penutup periuk dengan tuala supaya tak menitis air wap atas kuih.

▶️ Lepas dah 35 minit, buka tudung periuk dan biarkan kukus sekejap dalam 5-10 minit tanpa penutup.

▶️ Ini untuk pastikan permukaan pandan tu licin dan kering airnya.

▶️ Sebelum potong, sejukkan dulu dalam 2-3 jam dalam peti ais.

 

BACA JUGA: Cara Buat Kuih Keria Sedap, Padat Dan Cantik Salutan Gulanya. Garing Dan Lembut!

 

▶️ Lepas tu baru keluarkan dari loyang dan potong kuih.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

Betapa nikmatnya makan kuih yang manis berlemak ni masa minum petang dengan kopi panas. Kalau nak buat juadah petang, boleh buat kuih ni belah pagi. Mudah nak potong nanti.

Kalau anda nak tukarkan pada perisa gula merah, boleh bancuh gula merah menggantikan air pandan yang dikisar tadi. Begitu juga kalau pakai perisa lain.

Lepas ni kalau nak cuba, boleh la ikut cara buat kuih seri muka lembut dan sedap yang dikongsikan oleh Puan Nor Al Fatihah ni. Semoga berjaya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.