Segalanya Tentang Makan..

Senang Je Rupanya Resepi Daging Bistik, Guna Daging Cincang. Sedap Makan Dengan Apa Pun.

0 1,946

Bagi ibu-ibu mesti hari-hari penat fikir nak masak apa. Ulang menu sama boring pula kan. Jomlah buat daging bistik yang mudah dan sedap ni. Pakai daging cincang je, lepas tu selebihnya gunakan bahan dan sos yang memang ada di dapur.

Cuma satu bahan yang kena tambah untuk bagi naik aromanya iaitu rempah bistik. Serius sedap dan mengancam rasa kuah bistik yang pekat dan likat. Gaul dengan nasi sedap, nak cicah dengan roti atau apa sahaja pun sedap.

Masakan bistik ni bukan semata-mata daging. Ada juga bahan tambahan lain. Selalunya campurkan dengan lobak merah dan kentang yang dipotong dadu. Ada juga yang nak buat pelbagai lagi dengan masukkan tomato, jagung dan kacang peas sebagai sayuran campur.

Terpulang pada anda nak tambah apa sahaja bahan lain di dalamnya. Janji ramuan dan rencah bistik tu berasa dan pekat kuahnya. Kalau tak pakai daging cincang, boleh juga pakai daging biasa batang pinang. Masak mungkin lama sikit untuk bagi daging empuk.

Resepi daging bistik mudah dan sedap ni ada dikongsikan oleh Shida Ambok. Kalau tak makan dengan nasi atau roti, nak buat inti karipap atau samosa pun boleh.

 

RESEPI DAGING BISTIK MUDAH SEDAP

Bahan-bahannya ringkas je. Masakan bistik ni boleh disimpan dalam peti sejuk. Bila nak makan je boleh panaskan. Aroma bistik tu akan lebih pekat dan berasa.

Bahan-bahan:

  • ½ kilo daging cincang
  • ½ kilo bawang besar
  • 1 labu bawang putih
  • ½ kilo kentang
  • ½ kilo lobak merah
  • 1 botol kecil sos cili
  • 1 botol kecil sos tomato
  • 1 paket rempah bistik
  • Daun ketumbar
  • Garam
Cara masak daging bistik:

▶️ Bawang putih dicincang, dan bawang besar dipotong dadu.

▶️ Panaskan minyak yang lebih sikit dalam kuali dan masukkan bawang putih dan bawang besar tadi.

▶️ Tumis sehingga keperangan dan naik bau.

▶️ Selepas tu masukkan daging cincang dan gaul sebati.

▶️ Masukkan rempah bistik.

▶️ Kacau sebati dan biarkan memekat sikit.

▶️ Potong dadu kentang dan lobak merah.

▶️ Kemudian masukkannya dalam kuali. Tambah dalam ½ cawan air supaya mudah sayuran ni empuk.

▶️ Masukkan sos cili dan sos tomato. Gaulnya sebati.

▶️ Biarkan kuah mereneh supaya semua bahan empuk.

▶️ Perasakan dengan garam kalau kurang masin.

▶️ Sebelum padamkan api, boleh tambahkan daun ketumbar untuk naikkan aroma.

 

BACA JUGA: Resepi Daging Masak Hitam 6 Bahan. Rasa Macam Daging Masak Pengantin, Serius Padu!

 

▶️ Dah siap, boleh padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

Resepi ni tak pedas. Sesuai kalau nak hidangkan untuk anak-anak. Kalau anda nak pedas, boleh tambah cili paste masa menumis bahan-bahan rencah dan rempah bistik masa awal-awal masakan tadi.

Hidangkan dengan nasi memang sedap. Belah petang pula boleh buat minum petang cicah dengan roti kosong.

Semudah-mudah resepi, daging bistik ni antara paling mudah dan sedap untuk ibu-ibu masak jadikan lauk dan hidangan sampingan. Jangan lupa mencubanya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.