Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Putu Bambu Ala Pasar Malam. Mudah Dengan Guna Acuan Je!

0 4,685

Dalam banyak-banyak makanan, putu bambu ni antara makanan yang kita craving dan rasa nak beli kalau pergi ke pasar malam. Betul tak? Tapi musim covid ni nak ke pasar malam pun susah. Rindu pula nak makan putu bambu panas-panas dari periuk kukusnya tu.

Pada peminat putu bambu, ada cara buat putu bambu ala pasar malam yang sedap anda boleh buat sendiri. Dan buat guna acuan biasa je. Walaupun rasanya tak sama macam yang asli dalam buluh tu, tapi tak kurang juga sedapnya.

Nak buat putu bambu homemade ni kena ada kesabaran sikit. Orang kata tangan tu kena ‘berseni’ sebab banyak step kena buat. Bahan asasnya simple je kalau nak ikutkan iaitu tepung beras, gula merah, garam dan air je.

Cara buat putu bambu ala pasar malam ada dikongsikan oleh Cikgu Sri Ana Wanie. Setelah percubaan kali kedua, berjaya beliau buat putu sedap dan cantik bentuknya.

Kalau nak cuba buat sendiri, boleh jadikan resepi cikgu ni sebagai rujukan. Resepi ni gunakan acuan je, tapi kalau anda ada buluh kelongsong tu, sebaiknya gunakan yang itu untuk rasa yang lebih sedap.

 

RESEPI PUTU BAMBU ALA PASAR MALAM

Putu bambu kalau nak ikutkan sebenarnya sama juga dengan putu piring sebab proses masak dan bahannya sama sahaja. Cuma bezanya putu bambu dimasak dalam kelongsong buluh, manakala putu piring dalam acuan.

Bahan-bahan untuk buat putu bambu/putu piring:
  • Tepung beras 1 paket
  • Air panas 2 cawan
  • Garam ½ sudu teh (ratakan ikut paras sudu, jangan membukit)
  • Gula melaka atau gula merah
  • Daun pandan (optional)

Cara buat putu bambu/putu piring:

▶️ Untuk step pertama ni, ada yang buat dan ada juga yang tak buat. Stepnya ialah masukkan tepung dalam kuali bersama daun pandan, kemudian sangai sampai ringan. Terpulang anda nak buat atau tak.

▶️ Seterusnya masukkan tepung dalam bekas yang agak besar supaya mudah nak diramas-ramaskan.

▶️ Renjis air panas sikit-sikit pada tepung tu, dan sambil-sambil tu ramas dengan hujung jari sehingga texture jadi seperti serbuk roti.

▶️ Lepas tu cuba ambil sikit tepung tu dan kepalkan. Tengok sama ada bercantum dan mudah nak dileraikan balik atau tak. Kalau ya, maksudnya dah ready untuk dikukus.

▶️ Kalau belum, boleh renjis lagi air sikit-sikit. Dan jangan terlampau lebih pula.

▶️ Air 2 cawan tu adakalanya tak habis guna pun. Bergantung pada tepung beras anda.

▶️ Seterusnya potong daun pandan lebih kurang 1 inci, dan masukkan dalam acuan loyang. Daun pandan ni nak kasi adunan lebih wangi.

▶️ Lepas tu masukkan adunan tepung yang dah jadi macam serbuk roti tadi ke dalam acuan. Dan kukus selama 30 minit.

▶️ Bila dah siap kukus, pecahkan tepung tu dengan masukkannya ke dalam bekas yang besar. Nanti texturenya seperti gambar di atas. Bairkan sejuk sekejap.

▶️ Selepas dah sejuk, ramas-ramas semula tepung tu dengan tangan dan tapiskannya supaya texture jadi lebih halus.

▶️ Kemudian air yang lebih tadi diambil dalam 5 sudu besar dan renjiskan sikit-sikit pada tepung. Kepal seperti tadi juga untuk rasa texturenya.

▶️ Dah boleh sedia untuk dikukus. Sebelum tu, sapukan acuan dengan sikit minyak (sapu nipis je).

▶️ Masukkan tepung dalam acuan, tapi jangan padatkan. Lebih kurang taburkan je. Masukkan separuh penuh.

▶️ Selepas tu taburkan gula melaka / gula merah yang dah dihaluskan juga, dan tutup gula merah tu dengan tepung semula.

▶️ Ratakan permukaan tepung bagi cantik. Jangan tekan atau padatkan. Ratakan biasa je.

▶️ Kemudian tutup acuan dengan kain lembab, dan kukus.

▶️ Kukus sehingga rasa ada wap keluar di permukaan putu.

▶️ Kalau gunakan acuan aluminium macam ni, selepas 10 minit mengukus tu boleh renjis-renjiskan air di atas kain supaya basah sikit. Tujuannya nak bagi masak sekata.

▶️ Tapi kalau anda gunakan acuan asli putu piring ataupun kelongsong buluh, tak perlu renjis pun.

▶️ Lepas je dah masak, boleh angkat dan letak atas pinggan untuk dihidangkan. Tabur sekali kelapa parut dan gula.

▶️ Dah siap dan sedia untuk dijamah.

 

BACA JUGA: Cara Buat Roti Sardin Gulung Goreng Tepung! Sedap Sangat Garing Di Luar Lembut Di Dalam!

 

Bagi peminat putu bambu tu, lepas ni dah boleh buat sendiri je. Kalau kerap buat, pasti nanti akan dapat hasil sebiji yang ada kat pasar malam, malah lebih sedap lagi ikut citarasa sendiri.

Apa lagi, waktu petang nanti jangan lupa try buat putu bambu ni. Tengok hasil tangan sendiri nanti macam mana.

Tapi sebelum tu, jangan lupa share resepi ni dulu. Nanti senang bila nak buat, boleh rujuk semula. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.