Segalanya Tentang Makan..

Buat Donut Kampung Lembut Dan Gebu Resepi Mak Mertua. Sedap Gila Boleh Buat Berniaga.

0 13,026

Sebut je kuih donut ni. Jarang kita jumpa orang yang tak menyukainya. Antara kuih tradisi yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas. Sekarang ni dah makin ‘advance’ orang buat jenis donut. Ada bermacam salut perisa. Tapi donut kampung tetap di hati lagi-lagi yang lembut dan gebu ni.

Pelbagai jenis donut, balik-balik donut kampung juga yang dicari. Rasa asli donut kampung dengan kegebuannya, dan disalut dengan gula yang buatkan sedap dan tak boleh dilupai. Tapi sekarang ni masih ramai tak tau nak buat donut kampung ni kan.

Kadang-kadang tu buat kerap kali tapi masih tak dapat hasil gebu dan lembut seperti yang diidamkan. Terjumpa resepi donut kampung daripada Love Teddy ni, apa lagi bolehlah kita ikut cara beliau membuatnya.

Resepi ni turun temurun dari ibu mertuanya yang dah berpuluh tahun buat berniaga. Pasti hasilnya menjadi kalau ikut caranya satu persatu dengan betul.

Mudah je sebenarnya nak buat donut ni. Bahannya ringkas je. Cuma dalam resepi ni nanti akan ada petua yang boleh anda ikuti untuk pastikan adunannya kembang elok sebelum digoreng.

 

RESEPI DONUT KAMPUNG LEMBUT DAN GEBU

Dalam pembuatan kuih yang berasas tepung ni, paling penting ialah cara mengendalikan atau menguli tepung. Silap hari bulan kalau silap catur bahan, doh nya tak naik mengembang dengan cantik.

Bahan-bahannya:
  • 1 kilo tepung gandum diayak
  • 2 camca marjerin (guna camca bubur mcd)
  • 2 camca susu pekat (camca yang sama)
  • 4 camca gula
  • 3 camca garam
  • 1 camca soda bikarbonat
  • 1 paket mauripan
  • Air secukupnya (dalam suhu bilik)

Cara buat donut kampung lembut gebu:

▶️ Satukan kesemua bahan-bahan di atas kecuali air.

▶️ Pastikan bahan-bahannya diletak jauh antara satu sama lain. Kalau dekat nanti lambat kembang.

▶️ Dah satukan tu, gaulkannya sebati.

▶️ Dah betul-betul sebati baru masukkan air sikit demi sikit.

▶️ Pastikan air sejuk biasa, bukannya air ais atau air suam.

▶️ Masukkan air agak-agak jangan sampai lembik sangat, kemudian gaulkan dan uli.

▶️ Uli adunan tu sampai tak melekat di tangan. Kemudian tutup besen dengan kain lembab yang bersih.

▶️ Biarkan doh naik kembang dalam 20 minit.

▶️ Setelah dah kembang, tumbuk-tumbuk doh bagi keluar angin.

▶️ Dan potong doh kecil-kecil. Sebelum tu, taburkan sikit tepung atas meja supaya doh yang dipotong nanti tak melekat-lekat.

▶️ Kemudian bulat-bulatkan doh dan susun pada jarak jauh sikit supaya nanti mudah nak kembang.

▶️ Biarkan dalam 10 minit lagi.

▶️ Tutup dengan kain lembab yang bersih. Jangan pandai-pandai buat lubang lagi waktu ni, nanti donut tak jadi.

▶️ Bila nak goreng tu baru buatkan lubang dengan menggunakan jari je.

▶️ Goreng dalam minyak yang panas dan api sederhana.

▶️ Dah garing kekuningan, boleh angkat dan toskan.

 

BACA JUGA: Cara Buat Bomboloni Gebu Dan Lembut Confirm Jadi. Dengan Resepi Inti Krim Mango Yang Super Marvelous!

 

▶️ Kisar gula sehingga halus, kemudian gaulkan pada donut masa panas-panas.

▶️ Boleh terus nikmatinya!

Kalau nak mudah, anda boleh buat sekali banyak dan frozenkan. Bila teragak je, tak perlu lagi nak uli tepung. Terus keluarkan dari peti ais dan goreng.

Memang puas hati dapat makan kuih donut yang super gebu dan terasa kelembutannya ni. Kadang-kadang tengok rupa pun dah boleh agak macam mana lembutnya donut tu.

Kalau selama ni susah nak jumpa resepi donut kampung yang lembut dan gebu, apa kata cuba buat resepi ni pula. Semoga berjaya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.