Segalanya Tentang Makan..

Kuih Talam Sagu Gula Merah. Manis Berlemak-Lemak. Masuk Dalam Peti Sejuk Lagi Nikmat.

0 113

Dapat makan kuih talam gula merah pun dah cukup sedap. Bayangkan kali ni ada lapisan sagu pula. Ada kelainan rasanya, dan bertambah sedap untuk dinikmati, lagi-lagi kita sejukkan dulu dalam peti ais. Kuih talam sagu gula merah ni wajib anda cuba dan rasai sendiri kenikmatannya.

Kuih tradisional talam gula merah ni memang jadi kegemaran semua. Sebab rasa lemak manisnya tu. Kalau anda selalu makan, kuih ni sebenarnya sedap makan panas-panas atau suam. Makan macam tu je lepas sejuk pun sebenarnya sedap juga.

Cuma kalau jadi kuih talam sagu gula merah, kuih ni jadi bertambah sedap bila makan waktu selepas sejukkan dalam peti ais. Tekstur sagu tu buatkan sedap bila makan sejuk-sejuk.

Namun kalau anda nak makan macam tu je pun sedap juga. Ikut juga selera tekak masing-masing kan. Yang penting rasa manis gula merah tu berasa. Begitu juga rasa lemak santan.

Resepi ni dikongsikan oleh Sha Roziah Al Yahya. Mudah je sebenarnya nak buat kuih ni. Hanya sebatikan bahan dan kukus.

 

RESEPI KUIH SAGU GULA MERAH

Sebelum mula buat bancuhan lapisan atas iaitu santan warna putih tu, jangan lupa rendam dan rebus sagu dulu sampai kembang. Lepas tu baru masukkan dalam adunan.

Bahan-bahan lapisan bawah (gula merah):
  • 200 gram gula merah
  • 2 sudu besar gula pasir
  • 2 ½ cawan air biasa
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung ubi
  • 1 sudu besar air kapur
Bahan-bahan lapisan atas:
  • 3 cawan santan pekat
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 sudu kecil garam
  • Sagu (boleh agak-agak)
Cara penyediaan lapisan bawah:

▶️ Mula-mula masak gula merah dan gula putih dengan air dalam periuk dulu.

▶️ Masak sampai gula larut. Lepas tu sejukkan sekejap.

▶️ Satukan kesemua bahan dalam bekas sesuai dan kacau sehingga larut dan sebati. Tapiskan.

▶️ Sambil tu panaskan air kukusan.

▶️ Sediakan loyang yang disapukan minyak.

▶️ Dan masukkan adunan ke dalamnya.

▶️ Kukus selama 20 minit.

Cara buat adunan lapisan atas:

▶️ Rendam sagu dulu, lepas tu rebus sehingga kembang.

▶️ Dah kembang dan jernih warnanya, boleh angkat. Titiskan pewarna nak bagi cantik. Ketepikan.

▶️ Satukan kesemua bahan lain dan kacau sebati. Tapiskan.

▶️ Masak dengan api sederhana sehinggalah adunan jadi pekat. Pastikan sentiasa kacau.

▶️ Selepas tu boleh padamkan api.

▶️ Barulah masukkan sagu tadi dan kacau sekata.

▶️ Lepas lapisan bawah tadi dah masak dalam pengukus, cakarkan sikit permukaannya.

▶️ Kemudian tuang adunan sagu tadi di atasnya.

▶️ Kukus lagi selama 20 minit atau sehingga masak.

▶️ Nak hidangkan nanti sejukkan dulu dan gunakan pisau plastik untuk potong.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Kuih Seri Muka Sedap. Cantik Lembut Berkilat Permukaan Pandan. Tengok Dari Jauh Tergoda.

 

Sedap betul kalau buat kuih ni untuk minum petang. Pekena dengan teh o panas lagi nikmat. Kalau nak makan sejuk-sejuk buat pencuci mulut pun sedap.

Kuih macam ni bukannya sedap hanya pada rasa lemak manisnya je. Tapi dari segi teksturnya yang lembut dan kena dengan selera tekak kita.

Sebab tu nak makan kuih talam sagu gula merah ni boleh tentukan sama ada nak makan sejuk-sejuk ke atau nak makan masa suam. Barulah puas hati makan.

Leave A Reply

Your email address will not be published.