Segalanya Tentang Makan..

Jom Buat Perapan Ayam Goreng Berempah Frozen. Nak Makan, Tinggal Defrost Dan Goreng Je.

0 1,395

Kadang-kadang bila nak sediakan bahan-bahan perapan ayam ni, malas nak buat berulang kali kan? Bila dah gaul bahan, nak kena perap dulu pula tu sebelum goreng. Dah kena tunggu lagi. Apa kata jom buat perapan ayam goreng berempah sekali jalan dan bekukan.

Nanti nak masak, keluarkan dan defrost kan je. Lepas tu goreng. Tak ada lah nak sediakan bahan banyak kali. Lagipun ayam goreng berempah ni lagi lama perap lagi sedap. Yang penting cukup bahan dan rasa rempahnya. Wangi tu mesti ada.

Bila makan ayam berempah, wajib ada serdak juga. Sebab tu masa nak goreng, kautkan bahan-bahan perapan tu sekali masuk dalam kuali.

Lepas dah goreng, ayam diangkat dan serdak pun dikaut sekali dengan penapis besi supaya semua serdak tu diangkat sama. Bertujuan juga untuk elakkan serdak hangus bila lama dalam kuali sepanjang menggoreng.

Cara buat perapan ayam goreng berempah frozen ni dikongsikan oleh Suzana Othman. Bagi peminat ayam goreng berempah tu bolehlah cuba cara ni. Senang nak masaknya berulang kali nanti.

 

RESEPI AYAM GORENG BEREMPAH (FROZEN)

Lepas dah gaulkan bahan perapan, cara nak simpannya pun ada caranya. Bila perap ayam sekali banyak, sebaiknya simpan dalam beberapa bahagian. Nanti keluarkan 1 bekas untuk ayam yang nak dimasak sahaja. Tak ada lah defrost beberapa kali nanti.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 1 ekor ayam (potong 12)
Bahan A:
  • 4 ulas bawang putih
  • 4 batang serai
  • 2 inci halia
  • 2 inci lengkuas
  • 3 sudu besar ketumbar biji
  • 2 sudu besar jintan putih
  • 1 sudu besar jintan manis

*Kisarkan kesemua bahan A ni sampai halus

Bahan B:
  • 3 sudu besar serbuk kari daging
  • 2 sudu besar serbuk cili
  • 2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 biji telur
  • Garam
  • Ajinomoto jika perlu
Bahan C:
  • 3 tangkai daun kari
  • 2 helai daun pandan (potong saiz 1 inci)
  • 2 biji limau kasturi
Cara buat perapan ayam berempah frozen:

▶️ Mula-mula potong kecil ayam dan bersihkan. Masukkan dalam 1 bekas sesuai.

▶️ Masukkan bahan B dan gaul sebati.

▶️ Lepas tu masukkan bahan A yang telah dikisar lumat tadi.

▶️ Seterusnya masukkan bahan C.

▶️ Perahkan limau kasturi. Jangan buang kulitnya. Masukkan je sekali dalam bekas.

▶️ Gaul sehingga semua bahan sekata.

▶️ Kemudian masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk beku.

Cara goreng ayam goreng berempah:

▶️ Masukkan minyak yang banyak dalam kuali.

▶️ Panaskannya dan masukkan ayam. Pastikan ayam terendam sepenuhnya dalam minyak.

▶️ Balikkan ayam sesekali sehingga masak dan warna coklat keperangan.

▶️ Bila nak angkat, kautkan sekali serdak dengan penapis besi.

 

BACA JUGA: Cara Buat Ayam Percik Pasar Malam. Salut Kuah Merah Pekat Dan Sedap, Puas Gila Makan.

 

▶️ Toskan dengan tisu dapur.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

Lepas ni kalau nak buat ayam goreng berempah, eloklah buat perapannya sekali banyak dan frozenkan. Nanti mudah nak masaknya. Cepat juga untuk sediakan.

Nanti kalau nak lagi wangi, ambil 2-3 helai daun pandan dan carikkan atau simpul. Masukkan sekali dalam bekas sebelum masuk dalam peti sejuk.

Lagi pun ayam ni lagi lama perap lagi sedap. Bahan semua meresap ke dalam ayam. Tak rugi kalau buat perapan ayam goreng berempah cara ni. Jangan lupa mencubanya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.