Segalanya Tentang Makan..

Resepi Kuih Tepung Gomak Sedap Dan Simple. Lembut Dan Manis Di Dalam Dan Berdebu Di Luar!

0 4,655

Pernah tak anda makan kuih tepung gomak? Kuih ni memang jarang nampak. Dan tak selalu kita lihat orang jual kan? Padahal nak buat kuih ni senang je. Mungkin permintaannya kurang berbanding kuih yang lain. Tapi kuih ni sebenarnya sedap tau. Teksturnya lembut dan ada inti kelapa manis di dalam.

Kalau anda selalu makan kuih onde-onde, kuih tepung gomak ni lebih kurang macam ala-ala kuih tu. Cuma onde-onde dibuat bulat atau bebola. Kuih tepung gomak ni pula meleper sikit. Cara buatnya juga sama je iaitu diperbuat dengan tepung pulut, dan berinti kelapa muda yang digaulkan dengan gula melaka.

Dan perbezaan ketaranya, kuih tepung gomak ni ada disalutkan dengan serbuk atau tepung kacang hijau goreng. Itu sebab ianya dipanggil kuih tepung gomak. Memang sedap bila makan kuih yang lembut-lembut kenyal berinti manis ni, dan terasa pula debu-debu halus di lapisan luarnya.

Kalau anda nak buat sendiri, mudah je. Jom ikut perkongsian resepi kuih tepung gomak sedap dan simple dari Tengku Roselyza Raja Muhammad ni. Hanya perlukan 5 bahan yang ringkas je.

Yang mudahnya, kita buat bahagian tepung pulut dan intinya sahaja. Tepung kacang hijau goreng untuk lapisan di luar tu tak perlu susah-susah nak buat. Beli yang dah siap yang biasa ada di kedai runcit atau di kedai india.

 

RESEPI KUIH TEPUNG GOMAK SEDAP DAN SIMPLE

Untuk resepi ni tak disediakan sukatan sebab bahan-bahannya mudah dan boleh diagak-agak. Terutama bahagian tepung. Semasa mengulinya, boleh lihat tekstur tepung tu dan bermain dengan tepung dan air je untuk dapatkan doh yang tak melekat di tangan.

Sebelum mula buat bahagian tepung, siapkan dulu bahagian inti.

Bahan yang diperlukan:

Bahan-bahan inti:

  • Kelapa muda parut
  • Gula nise atau gula melaka
  • Gula merah
  • Daun pandan

 

Bahan-bahan tepung:
  • Tepung pulut
  • Tepung kacang hijau goreng
  • Garam sedikit
  • Air secukupnya

Cara penyediaan inti:

▶️ Mula-mula masukkan air sikit dalam kuali dan pasangkan api.

▶️ Kemudian masukkan gula nise atau gula melaka dan biarkan ianya melarut.

▶️ Masukkan juga daun pandan yang dah disimpulkan semasa larutkan gula nise ni.

▶️ Selepas gula dah cair, masukkan kelapa muda parut dan gaul sekata.

▶️ Untuk bagi warna inti lagi pekat, masukkan gula merah dan kacau sebati.

▶️ Ini rupa inti yang dah cantik sekata warnanya.

▶️ Kemudian buat bahagian tepung pula.

 

Cara penyediaan tepung dan kuih tepung gomak:

▶️ Masukkan tepung ke dalam mangkuk atau besen. Agak-agak banyak mana anda nak buat.

▶️ Kemudian masukkan garam.

▶️ Dan tuangkan sikit demi sikit air dalam ½ cawan sambil gaulkan tepung dengan air.

▶️ Kemudian uli sehingga menjadi doh.

▶️ Doh tu pastikan tak terlalu lembik atau tak terlalu keras. Sedang-sedang je supaya kuih dah sejuk nanti pun masih lembut lagi.

▶️ Cubitkan sikit doh untuk buat kuih sebiji-sebiji. Bulatkan doh dan tekan untuk leperkan.

▶️ Kemudian masukkan inti yang dah dibuat tadi.

▶️ Selepas tu lipat tepung supaya inti tertutup. Buat macam nak buat kuih karipap.

▶️ Buat sehingga doh tepung dan inti habis.

▶️ Selepas tu, rebuskan air dalam periuk. Masukkan doh berinti tadi ke dalam air yang sedang mendidih.

▶️ Kalau kuih dah timbul, maksunya dah masak. Jadi, boleh angkat dan toskan.

▶️ Selepas tu golekkan atas tepung kacang hijau goreng. Tepung tu tak perlu dibuat apa-apa lagi. Sebab memang dah siap jual yang bergoreng.

▶️ Dah siap kuih tepung gomak!

 

BACA JUGA: Kuih Serabai Yang Super Lembut Dengan Kuah Gula Melaka Yang Cukup Lemak Manisnya.

 

Untuk tepung kacang hijau tu kalau nak buat sendiri pun boleh. Tapi stepnya agak panjang sikit. Perlu buang kulit kacang hijau tu, cuci dan toskan. Kemudian goreng dan kisar. Agak makan masa. Sebab tu beli sahaja yang memang dah siap semua. Namun tepulang pada anda.

Mudah je kan resepi kuih tepung gomak sedap ni. Macam onde-onde juga. Bahannya pun tak diperlukan banyak. Sedap kalau buat hidangan minum petang. Bulan puasa dah dekat ni. Nanti boleh buat untuk juadah buka puasa. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.