Segalanya Tentang Makan..

Resepi Popia Carbonara Sedap Berkrim. Kulit Yang Rangup Dengan Inti Yang Padat! Wajib Cuba.

0 1,974

Dalam banyak-banyak kuih yang bergoreng, popia ni antara salah satu yang ramai orang gemari. Sebab kulitnya sedap dimakan garing, tambahan lagi ada inti yang sedap dan padat dengan isi. Kalau anda dah lama teringin nak buat popia sendiri, boleh cuba resepi popia carbonara sedap dan rangup kulitnya ni.

Kalau dapat buat inti yang lemak berkrim dan penuh dengan isi bahan, lagi puas makan. Dah tak cari lagi popia goreng di luar. Buat sendiri lagi berbaloi. Resepi popia goreng inti carbonara ni dikongsikan oleh Deeza Karisma.

Nak bagi anak-anak dan keluarga makan dengan puas, inti carbonara ni dimasak lengkap dengan segala bahan sos dan serbuk perasanya. Kuahnya pula dimasak penuh rasa lemak berkrim. Lepas tu dibalut dengan kulit popia dan digoreng rangup.

Percayalah, kalau sekali anda cuba resepi popia carbonara sedap berkrim ni, anda akan terus jatuh cinta. Anak-anak pasti akan minta ulang untuk buatnya banyak kali!

Selain sos carbonara yang menaikkan rasa, bahan intinya juga terdapat ayam dan juga sayuran seperti lobak merah dan cendawan. Sebab tu puas bila makan. Makan sebiji seorang pun belum tentu cukup.

 

RESEPI POPIA CARBONARA SEDAP BERKRIM

Yang untungnya buat sendiri ni, anda boleh pelbagaikan bahan. Kalau nak gantikan ayam dengan daging pun boleh juga. Begitu juga dengan sayuran. Boleh masukkan apa sahaja bahan yang anda gemari.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Bawang putih 3 ulas
  • Bawang holland 1 biji
  • Crab stick 1 palet
  • Cendawan 1 tin
  • Isi ayam 1 mangkuk kecil
  • Lobak merah ½ batang
  • Sos prego carbonara 1 tin
  • Perencah cukup rasa 2 sudu
  • Oregano
  • Serbuk lada hitam
  • Serbuk lada putih
  • Kulit popia

Cara buat popia carbonara:

▶️ Mula-mula panaskan minyak dalam kuali. Kemudian masukkan bawang putih, bawang holland, dan isi ayam.

▶️ Gorengkannya sekejap sehingga naik bau.

▶️ Kemudian masukkan cendawan, lobak merah dan crab stick. Gaul sebati.

▶️ Masukkan sos prego carbonara dan kacau sekata.

▶️ Tambahkan air sikit, dan perasakan dengan perencah cukup rasa, serbuk lada hitam dan juga serbuk lada putih.

▶️ Kacau sehingga masak dan pekat. Boleh padamkan api.

▶️ Tunggu sejuk dahulu, baru teruskan proses menggulung.

▶️ Sediakan kulit popia, dan masukkan inti dengan padat.

▶️ Gulung dengan kemas, dan sapukan sikit hujung kulit popia dengan bancuhan air dan tepung sikit sebagai gam untuk mudah lekatkannya.

▶️ Panaskan minyak yang banyak dalam kuali supaya popia nanti masak sekata.

▶️ Setelah minyak betul-betul panas, masukkan popia dan goreng sehingga garing dan warnanya keperangan.

▶️ Goreng gunakan api yang sederhana sahaja.

▶️ Dah siap, boleh angkat dan toskan.

▶️ Sedia dihidangkan!

 

BACA JUGA: Resepi Popia Sira Sambal Sedap, Rangup Dan Cantik Berkilat. Rugi Tak Cuba!

 

Makan macam tu je dah sedap. Tak perlu cicah sos lagi dah cukup membangkitkan selera. Sebab inti carbonara ni ada rasanya yang tersendiri.

Apa yang buatkan sedap sangat tu ialah rasanya yang pedas-pedas bahang, lemak berkrim dan ada isi ayam dan sayuran yang padat.

Nak lagi nikmat, kuah carbonara tu haruslah dimasak pekat. Bila jadi inti, isinya jadi padat. Dan gorengan pun akan jadi cantik. Tak adalah kuah carbonara meleleh keluar nanti bila digigit.

Bolehlah nanti buatkan popia carbonara goreng ni untuk keluarga dan tetamu yang bertandang ke rumah. Pasti cepat licin. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.