Segalanya Tentang Makan..

Cara Buat Ikan Pekasam Homemade. Peram Dua Minggu Dah Boleh Goreng. Bukan Main Sedap!

0 11,871

Anda suka tak makan ikan pekasam? Pekasam ni sebenarnya terkenal di utara dan pantai timur. Tapi paling dikenali di negeri Perak. Cara membuatnya lebih kepada peram ikan seberapa lama dan kemudian goreng. Ini salah satu resepinya yang terkenal iaitu ikan gelama pekasam homemade.

Bahan-bahan perapannya sikit je. Lagi lama diperap sebenarnya lagi sedap. Tapi kalau dah perap 2 minggu sebenarnya dah boleh goreng. Rasa ikan pekasam ni lebih kepada masin dan masam. Sebab diperam dengan garam.

Sebab tu ikan pekasam ni tahan lama sampai bertahun pun boleh tahan. Biasanya cara goreng ialah dengan bawang besar hiris dan cili padi dalam minyak yang banyak. Aromanya memang mengancam. Sekali kalau anda cuba memang confirm repeat.

Di kedai-kedai runcit melayu memang dah banyak jual ikan pekasam. Kebanyakannya menggunakan ikan sungai. Tapi tak semua pengusaha kadang-kadang tu sedap dan dijamin bersih pekasamnya.

Kalau buat sendiri ni lebih puas hati kan. Resepi kali ni dikongsikan oleh Nurul Hawa Nadilah Sari. Beliau menggunakan ikan laut iaitu ikan gelama. Nampak menarik untuk dicuba.

 

RESEPI IKAN GELAMA PEKASAM HOMEMADE

Sebelum gaul dengan bahan dan perap, ikan ni perlu dibersihkan dengan betul. Barulah dijamin bersih dan sempurna sebelum perap sekian lama.

Bahan utama:
  • Ikan gelama (ikan laut). Kalau nak buat ikan sungai boleh buat dengan ikan puyu, sepat dan lain-lain lagi.
Bahan cuci ikan:
  • Tepung gandum
  • Asam jawa
  • Garam
  • Cuka makan

Cara cuci ikan:

▶️ Siang dulu ikan, kemudian cuci bersih.

▶️ Selepas tu lumurkan dengan tepung dan air asam jawa. Perap sekejap dalam 10 minit.

▶️ Kemudian cuci sekali lagi dan toskan.

Bahan-bahan perap:
  • Garam kasar secukupnya (agak-agak kuantitinya, janji jangan terlampau masin sangat)
  • Beras (dicuci bersih, kemudian disangai sampai kekuningan. Lepas tu kisar lumat)

Cara buat ikan pekasam:

▶️ Sediakan balang dan taburkan sedikit garam kasar di dasar balang.

▶️ Ikan yang telah ditoskan digolek-golekkan dalam garam kasar dan juga beras yang telah dikisar lumat tadi.

▶️ Sumbat juga garam dan beras dalam perut ikan.

▶️ Lepas tu masukkan dalam balang dan susun satu persatu ikan.

▶️ Tutup rapat-rapat dan peram sekurang-kurangnya 2 minggu. Tapi kalau lagi lama lagi sedap.

 

BACA JUGA: Resepi Daging Pekasam Simple Dan Sedap. Makan Dengan Nasi Panas Serius Sedap!

 

▶️ Lepas 2 minggu tu bolehlah goreng ikut resepi masing-masing.

▶️ Sebaiknya simpan ikan pekasam ni dalam peti ais supaya lebih tahan lama.

Cara goreng ikan pekasam ni ikut resepi apa yang anda suka. Tapi sebenarnya lebih sedap kalau goreng  hirisan bawang dan cili sehingga garing dulu. Lepas dah garing baru masukkan ikan pekasam.

Cara goreng pun perlu gunakan api yang kecil je supaya masak sekata. Mudah je kan. Tapi rasanya cukup mengancam bila makan dengan nasi panas-panas.

Masa hidang tu, nak perahkan sikit limau atas ikan pun boleh juga sebagai penambah rasa. Bolehlah nanti anda cuba buat sendiri ikan gelama pekasam homemade ni. Rasai sendiri kenikmatannya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.