Segalanya Tentang Makan..

Resepi Daging Masak Rempah Wangi Beraroma. Sedap Ya Amat. Rugi Tak Cuba.

0 3,065

Kalau lauk daging ni, buat masak apa pun sedap. Dari gulai, sampailah ke masak kicap, masak merah dan masak lauk kenduri. Kali ni jom cuba resepi daging masak rempah pula. Sedap dan wangi beraroma. Tak kira makan dengan nasi, lemang, nasi himpit semuanya sedap dan menyelerakan.

Bila masak berempah ni bak kata orang tu jangan kedekut minyak. Kena tumis sampai pecah minyak dan naik cantik kuahnya. Dari kuah itulah datangnya perisa. Bahan-bahannya simple dan tak perlukan banyak pun.

Apa yang buatkan menarik resepi ni ialah dagingnya bukanlah direbus. Tapi dikecutkan dengan bahan kisar dan rempah sampai kecut. Kiranya tumis berulang kali sampai lembut. Air daging tu akan membantu menaikkan lagi rasa. Serius sedap.

Resepi ni dikongsikan oleh Masni Bahari. Resepi simple tapi tengok rupanya cukup menyelerakan dan nampak mewah. Sesuai buat hidangan dengan nasi berperisa juga seperti nasi briyani dan nasi minyak.

Kalau dapat lauk ni terhidang atas meja, memang tak pandang lauk lain lagi dah. Manakan mungkin nak campur lauk lain kan. Resepi ni dah cukup dengan semua rasa.

 

RESEPI DAGING MASAK REMPAH

Cumanya resepi ni tak pedas. Hanya rasa bahang-bahang rempah je, itupun tak kuat. Biasanya kalau nak pedas, masukkan cili besar sebagai hiasan. Bila terasa nak pedas, masa makan boleh gigit. Itu yang orang selalu buat.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Daging (dipotong tebal sikit dan lebar)
  • Rempah kari daging
  • Serai (diketuk)
  • 4 sekawan
  • Daun kari
  • Kicap
  • Air asam jawa
  • Garam dan serbuk perasa
  • Gula
  • Minyak menumis
Bahan kisar:
  • Bawang putih
  • Bawang besar
  • Halia
Bahan hiasan:
  • Tomato (dibelah 4)
  • Cili hijau
  • Bawang besar (dihiris tebal)
Cara buat daging masak merah:

▶️ Mula-mula panaskan minyak dalam kuali.

▶️ Masukkan daging, bahan kisar, rempah daging, serai, daun kari dan 4 sekawan. Masukkan air sikit dan tumis.

▶️ Masak sampai daging empuk. Kalau daging tak empuk lagi, masukkan lagi sikit air dan terus tumis lagi sampai empuk.

▶️ Selepas dah empuk, baru masukkan kicap, air asam jawa, garam, serbuk perasa dan gula secukupnya.

▶️ Reneh sampai kuah pekat.

▶️ Dah naik minyak cantik, masukkan bahan hiasan.

 

BACA JUGA: Resepi Daging Masak Palembang Mudah Dan Sedap. Seakan Rendang, Tapi Lebih Wangi Sebab Kaya Dengan Rempah.

 

▶️ Kacau sebati, dah siap.

▶️ Boleh padamkan api dan sedia untuk dihidangkan.

Hidangkan dengan nasi panas-panas. Lagi padu rasanya. Kadang-kadang mak-mak pening kan nak masak lauk special apa untuk keluarga.

Asyik lauk yang sama je. Sesekali masak daging rempah ni pun sedap dari masak gulai je. Lagi pun tak pedas. Anak-anak pun boleh makan.

Kalau plan nak masak nasi berperisa, bolehlah buat resepi daging masak rempah ni sebagai salah satu lauk hidangan. Jangan lupa mencubanya.

Leave A Reply

Your email address will not be published.