Segalanya Tentang Makan..

Resepi Ikan Kerisi Masak Singgang Pedas. Versi Terengganu Dengan Kuah Yang Padu!

0 10,973

Masak lauk singgang ni kalau dapat kuah yang pedas dan beraroma, memang sedap dimakan dengan nasi putih. Tambahan lagi kalau dapat hirup kuahnya yang lagi sedap dengan rasa masam-masam dan cukup berasa. Singgang ni ada juga orang panggil masak pindang. Dan ada juga namakannya masak asam rebus.

Masak singgang ni memang digemari, dan paling terkenal kat belah pantai timur. Kalau lihat kuahnya, lauk ni memang antara masakan yang paling simple untuk disediakan. Hanya rebuskan bahan-bahan kisar dan ikan. Kunyit hidup adalah antara bahan yang dikisar yang menjadikan kuahnya bewarna kuning yang membuatkan kita berselera.

Untuk kali ni, jom lihat perkongsian resepi ikan kerisi masak singgang pedas versi Terengganu dari Hanieliza Kamarudin. Resepi ni menarik sebab dimasukkan bunga kantan dan daun kesum ke dalam kuah yang menaikkan lagi aroma dan kesedapannya.

Ikan kerisi ni pula memang serasi bila dimasak singgang ni. Manis-manis ikan tu amat sedap bila dimakan dengan kuahnya yang rasa masam dan pedas. Bila kuahnya dimasak dan direbuskan lebih lama, rasa kuahnya akan lebih sebati dan padu.

Kalau anda nak masak dengan ikan lain pun sedap juga. Yang paling biasa orang masak ialah ikan kembung, cencaru, selar, ikan tenggiri dan sebagainya. Ada juga buat masak singgang ni dengan daging dan juga ayam tapi kebanyakannya versi Thai. Jom lihat resepi ikan kerisi singgang versi Terengganu ni.

 

RESEPI IKAN KERISI MASAK SINGGANG PEDAS

Untuk sesetengah masakan singgang, ada juga yang bahan kisarnya ditumis dengan minyak dulu baru dimasukkan air untuk dijadikan kuah. Untuk resepi ni, bahan kisar ditumis tanpa minyak dan terus masukkan air dan masak sehingga mendidih. Kedua-dua cara ni boleh dilakukan dan sedap untuk dinikmati.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Ikan kerisi 4 ekor
  • Cili api 5 biji
  • Bawang merah 4 biji
  • Bawang putih 3 ulas
  • Lengkuas 1 inci
  • Kunyit hidup ½ inci
  • Air 3 cawan
  • Asam gelugor 5 keping
  • Garam secukup rasa
  • Bunga kantan 2 kuntum (dibelah 2)
  • Daun kesum 8 tangkai

Cara masak ikan kerisi masak singgang pedas:

▶️ Mula-mula buang sisik ikan dan bersihkan. Kelarkan.

▶️ Kemudian kisar sehingga halus bawang merah, bawang putih, cili api, lengkuas, kunyit dengan 1 cawan air.

▶️ Panaskan periuk, masukkan bahan yang dah dikisar tadi bersama dengan asam gelugor dan tumis tanpa minyak.

 

BACA JUGA: Resepi Ikan Tenggiri Lemak Padang Mudah Dan Sedap. Kuah Lemak Pekat Dan Beraroma!

 

▶️ Kemudian masukkan 2 cawan air serta garam. Dan kacau sehingga sebati. Masaknya sehingga mendidih.

▶️ Masukkan ikan, bunga kantan dan daun kesum.

▶️ Biarkan lagi mendidih dalam 5 minit, kemudian boleh padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan!

Senang sahaja kan resepi ni. Kalau balik kerja tu tak sempat nak masak juadah makan malam, boleh buat masak singgang ni kerana penyediaannya mudah dan cepat. Lagi pun ianya simple dan sedap. Hidangkan dengan timun atau ulaman, Itupun dah cukup menambat selera.

Nak lagi nikmat, makan nasi dengan kuah singgang yang banyak seperti menghirup nasi dengan bubur. Kuah ni cukup berasa dan sedap jika dihirup. Lepas ni bolehlah mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.