Segalanya Tentang Makan..

Resepi Kari Ayam Sedap Rasa Kenduri. Tapi Kali Ni Buat Versi Pekat Beraroma Macam Kari Mamak.

0 4,372

Kenapa resepi ni namanya kari ayam rasa macam kenduri? Yelah kalau makan kari kenduri ni perasan tak yang kuahnya pekat sikit seakan kari mamak? Rupanya rahsia kuahnya pekat ialah campuran kerisik sekali dalam masakan. Patutlah berlemak pekat lain macam.

Bukan main padu rasanya. Sedap gaulkan dengan nasi putih atau nasi minyak. Tapi kali ni nak lagi sedap buat kuahnya pekat dengan aroma rempah macam kari mamak pula. Fuhh, mau bertambah 2,3 pinggan sekali makan.

Resepi kari ayam ni dikongsikan oleh Nana Ismail. Biasanya kalau kari ayam ni dipadankan dengan bahan tambahan kentang. Dah cukup lengkap dah tu jadi juadah makan tengah hari. Tapi kalau nak lagi sedap, hidangkan sekali dengan sambal belacan atau ikan masin.

Bahan-bahan untuk resepi kari ayam ni mudah je. Walau nampak macam banyak je bahan, tapi semua tu yang simple-simple je dan mudah untuk disediakan.

Kalau asas kari ayam biasanya bawang, halia, serbuk kari, dan santan. Cuma kali ni tambahkan je kerisik dan rempah 4 sekawan. Tambah sedap sikit ada aroma rempah.

 

RESEPI KARI AYAM MACAM KENDURI

Masakan kari ni biasanya ada yang suka pedas dan ada yang tak. Bila masakkan untuk anak-anak, ibu-ibu mesti ‘cut’ bahan cili seperti cili kisar atau serbuk cili kan. Jadi terpulanglah pada anda kalau nak masukkan cili atau tak ikut selera masing-masing.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Ayam 5-6 ketul
  • 4 sudu besar serbuk kari ayam (dibancuh)
  • Ubi kentang (ikut suka nak letak banyak mana)
  • 1 biji bawang besar (dihiris)
  • 3 ulas bawang putih (dihiris)
  • ½ inci halia (dihiris)
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 3 biji buah pelaga
  • 1 batang kayu manis
  • 1 urat daun kari
  • 1 sudu besar kerisik
  • ½ kotak kecil santan
  • Air asam jawa

Cara masak kari ayam sedap:

▶️ Panaskan minyak dalam kuali. Kemudian masukkan 4 sekawan dan tumisnya sekejap sehingga naik bau harum.

▶️ Lepas tu masukkan bawang merah, bawang putih, halia dan juga daun kari. Dan tumis lagi sehingga keperangan dan naik bau.

▶️ Bancuhkan serbuk kari dengan sedikit air. Kemudian masukkan dan kacau sebati. Tumis sampai terbit minyak.

▶️ Masukkan pula kerisik, air asam jawa, 1 cawan air dan juga kentang.

▶️ Kacau sekata dan biarkan sekejap sampai kentang separa empuk.

▶️ Lepas tu masukkan ayam.

▶️ Bila ayam dah separuh masak, masukkan santan dan garam secukup rasa.

▶️ Kacau sebati, dan biarkan mendidih sekejap.

▶️ Kalau kuah tu terlalu pekat, boleh masukkan air panas sikit. Ikut tahap kepekatan yang anda mahu.

▶️ Dah siap boleh padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Gulai Ketam Kari Pedas Berapi Penang Style. Sedap Dengan Kuah Pekat!

 

Kalau kat kenduri tu, ada juga yang masukkan daun pandan simpul ke dalam kuah. Sebab nak bagi lagi naik aromanya. Kalau anda suka, boleh juga masukkannya.

Sebenarnya masakan kari ni sedap kalau santan tak terlalu banyak. Cukup sekadar beri rasa lemak-lemaknya je.

Bila pekat dan beraroma macam ni, bukan je sedap makan dengan nasi. Nak cicah dengan roti canai, capati atau buat kuah roti jala pun sedap. Bolehlah nanti cuba resepi kari ayam rasa ala kenduri ni dan nikmatinya sendiri. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.