Segalanya Tentang Makan..

Resepi Lala Masak Sos Hoisin, Serius Sedap. Bahan Simple Je. Tapi Rasanya Memang Padu.

0 991

Bila ada seafood macam lala ni, selalunya masak masam manis yang paling sedap. Tapi teringin juga kan nak buat masakan lain yang tak biasa kita makan untuk ubah selera. Anda boleh cuba resepi lala masak sos hoisin yang dikongsikan oleh Kamarul Ariffin Nor Sadan ni.

Mesti anda pernah dengar nama sos hoisin ni kan? Sos hoisin ni ialah sos pekat cina yang wangi beraroma sesuai dimasukkan dalam masakan. Perisanya kuat yang kadang-kadang dibuat sebagai perapan, sos barbeque atau sos celup dalam masakan cina.

Rasanya lebih kepada masin dan manis. Memang sedap bila dijadikan ramuan dalam masakan. Tapi kena pandai jugalah dalam penggunaannya supaya tak masukkan terlampau berlebihan dalam masakan.

Masukkan sikit-sikit dulu dan kemudian rasa. Kalau dah tau sukatannya dan kena dengan selera anda, lepas ni ada lah pelbagai style masakan yang anda boleh buat dengan sos hoisin ni.

Kadang-kadang ada juga yang buat masakan ayam sos hoisin dan juga seafood lain. Tapi kebanyakan kaum cina jarang masak dengan seafood. Selalunya masak dalam hidangan sayuran atau mee.

 

RESEPI LALA MASAK SOS HOISIN

Sos hoisin ni di pasaraya besar memang selalu ada dijual. Untuk sekali penggunaan dalam masakan biasanya tak pakai banyak pun sebab rasanya kuat.

Bahan-bahannya (untuk 3-4 orang makan):
  • 750 gram lala
  • Daun bawang 1 tangkai
  • Halia 3 inci
  • Bawang putih 1 labu

  • Sos hoisin 4-5 sudu besar
  • Cili merah/api 1-2 tangkai
  • Tepung jagung 1 sudu besar
  • Garam secukupnya (jika perlu)

Cara masak lala sos hoisin:

▶️ Mula-mula cuci lala sehingga bersih.

▶️ Caranya, ulang-ulang membilasnya sampai air rendaman lala jadi jernih dan tak berpasir.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih dan halia dan tumis sehingga naik bau.

▶️ Masukkan cili yang dihiris halus dan tumis sehingga garing.

▶️ Kemudian masukkan sos hoisin. Sos hoisin ni rasa agak masin, manis dan sedikit masam. Dia jadi macam pelengkap rasa. Boleh masukkan sikit-sikit dulu.

▶️ Lepas dah masuk sos hoisin, terus masukkan lala dan gaul sebati.

▶️ Tak perlu masukkan air sebab lala sendiri akan keluarkan air. Masak sekejap dalam 5 minit sampai kulit lala bertukar dari kelabu kepada warna kuning.

▶️ Lepas tu masukkan bancuhan air tepung jagung untuk pekatkan lagi kuah. Kacau sampai pekat kuahnya.

▶️ Dan akhir sekali masukkan daun bawang diracik.

▶️ Gaul sikit dan padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan.

 

BACA JUGA: Resepi Lala Masal Pedas Sedap Dan Wangi. Resepi Paling Simple Dan Cepat!

 

Memang padu hasil masakan ni. Ada keunikan pada rasanya. Kalau pertama kali anda makan mesti rasa teruja.

Kuahnya yang pekat dan cukup dengan rasa memang sedap makan dengan nasi putih. Rasanya pedas-pedas manis.

Lepas ni bolehlah ubah-ubah selera sikit dari buat masakan sos biasa je. Resepi lala masak sos hoisin ni antara yang wajib anda cuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.