Segalanya Tentang Makan..

Resepi Rendang Kerang Berkuah. Mudah Je Tapi Sedap Terangkat. Rugi Tak Cuba!

0 1,748

Kalau sebut masakan rendang je, jarang orang kita tak tahu dan tak pernah makan. Cuma jenis masakan rendang je berbeza-beza. Cara masak pun ada pelbagai rupa. Ini contoh resepi rendang kerang sedap berkuah yang mudah dan cepat dimasak.

Cara masakan rendang ni ada yang suka rendang kering, rendang berkuah atau lebih seladak. Selalunya resepi dan cara masaknya sama je. Cuma kalau nak kuah rendang kering, renehkanlah atas kuali lama sikit dengan api yang kecil.

Biasanya rendang yang berkuah dan kering ni tengok juga nak hidangkan dengan apa. Kalau makan dengan pulut atau nasi lebih sedap berkuah. Kalau hidangkan dengan lemang yang makan ratah-ratah je, sedap kalau rendangnya kering. Semuanya ikut citarasa anda sendiri.

Rendang kerang ni jarang orang masak kan. Tapi kalau sesekali nak rasa makan dengan pulut atau nasi memang sedap.

Janji kerang anda beli tu besar-besar supaya tak mudah hancur bila merendang dan sedap untuk dinikmati. Jom lihat perkongsian resepi dari Azua Eida ni.

 

RESEPI RENDANG KERANG BURKUAH

Rendang kerang ni kalau anda nak makan terus boleh, atau nak frozenkan pun boleh juga. Bila nak makan nanti boleh panaskan semula. Selain makan dengan nasi atau pulut, boleh buat cicah roti untuk minum petang.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • ½ kilo kerang (rebus dan kopek kulitnya)
  • 1 kotak kecil santan
  • 1 keping asam keping
  • ½ keping nise atau gula melaka (nak ganti gula pun boleh)
  • 1 sudu besar lada mesin/kisar (kalau suka pedas boleh masukkan lebih)
  • 2 helai daun kunyit
  • 1 sudu besar kerisik
  • 1 atau 2 batang serai (diketuk)
  • Sedikit air
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

Bahan kisar:
  • 5 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 inci lengkuas
  • 3 batang serai
  • 5-7 biji cilipadi (boleh letak lebih jika suka pedas)

Cara masak rendang kerang:

▶️ Rebus kerang.

▶️ Kemudian kopek isi dari kulitnya. Sebaiknya beli kerang besar-besar macam dalam gambar baru sesuai untuk rendang.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bahan kisar.

▶️ Kemudian masukkan cili kisar. Tumis sampai terbit minyak.

▶️ Masukkan serai yang diketuk dan juga asam keping.

▶️ Bila tumisan dah cantik, masukkan air sedikit.

▶️ Kemudian kacau dan tumis sampai pecah minyak sekali lagi.

▶️ Masukkan kerang dan kacau sebati. Biarkan bahan tumisan ni meresap ke dalam kerang.

▶️ Lepas tu masukkan santan. Kalau gunakan santan segar lagi sedap. Tapi kalau tak ada boleh je gunakan santan kotak.

▶️ Kacau santan dengan bahan tadi untuk lagi sebati.

▶️ Perasakan dengan garam.

▶️ Dan masukkan juga gula nise.

▶️ Untuk garam dan gula ni masukkan sikit je dulu dan rasa sebab takut terlebih. Bila dah mereneh nanti boleh rasa lagi sekali.

▶️ Waktu ni perlu sentiasa kacau dengan api yang sederhana.

▶️ Bila kuah dah nampak macam nak kering, masukkan kerisik. Perlahankan api dan kacau lagi.

▶️ Reneh kuah sampai betul-betul terbit minyak. Kalau suka kering boleh lama sikit masak dengan api yang perlahan.

▶️ Akhir sekali masukkan daun kunyit yang dihiris.

▶️ Rasa kuah dulu kalau dah cukup garam dan nise, boleh padamkan api.

▶️ Sedia untuk dihidangkan. Nak makan dengan roti pun sedap!

 

BACA JUGA: Resepi Rendang Padang Indonesia Yang Sedap Dan Padu Dengan Aroma Rempah!

 

Rendang ni kalau bukan musim raya pun sedap juga nikmati waktu bila-bila pun. Sekarang ni bukan makan dengan lemang, nasi dan pulut je, nak makan dengan roti kosong atau roti roll pun sedap.

Buat cicah roti macam tu je atau roti roll goreng macam roti sardin. Hidangkan waktu petang untuk suami dan anak-anak, pasti mereka suka.

Nanti jangan lupa cuba resepi rendang kerang berkuah ni! Kalau tak nak berkuah, boleh buat kering. Ikut selera anda. Rasanya masih sama. Selamat mencuba!

Leave A Reply

Your email address will not be published.