Segalanya Tentang Makan..

Resepi Sotong Bakar Thai. Betul-Betul Nikmat Cicah Dengan Sos Pedas. Wajib Cuba!

0 3,281

Bagi anda pencinta masakan Thai, rugi kalau tak pernah cuba resepi ni. Masakan Thai ni memang sinonim dah dengan segala jenis seafood. Resepi sotong bakar Thai ni salah satu menu Thailand yang memang sedap terangkat.

Yang buatkan nikmat tu ialah aroma wangi sotong bakar tu. Lepas tu curahkan pula sosnya yang lengkap dengan rasa pedas, manis dan masam. Kalau tak cukup 3 jenis rasa ni bukan masakan Thai lah namanya kan.

Bila nak buat sotong Thai ni, wajiblah masak dengan sotong yang besar. Barulah puas makan. Apa yang buat sedap ialah bahan inti yang disumbat ke dalam sotong. Bila gigit, terasa padat isi dalam sotong ni.

Cara bakar sotong ni boleh masak dalam pemanggang ajaib atau apa je jenis pembakar yang anda anda. Bakar tak perlu lama sehingga garing pun dah cukup sedap. Cukup sekadar masak. Namun terpulang juga ikut selera anda.

Resepi ni dikongsikan oleh Fadhilah Esa. Kalau anda bosan dengan masakan gulai atau lauk-pauk biasa, bolehlah tukar selera pada masakan thai yang bakar dan bersos ni pula.

 

RESEPI SOTONG BAKAR THAI

Kesedapan sosnya pun tak boleh bawa bincang. Ada sos inilah buatkan bertambah selera dan tak cepat muak. Lihat jelah senarai bahan-bahan sosnya. Kalau makan dengan apa jenis makanan seafood pun mesti layan.

Bahan-bahan:
  • Sotong saiz besar
  • 1 genggam isi udang
  • 1 biji telur
Bahan-bahan kisar untuk inti:
  • 1 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 hiris halia
Bahan-bahan sos:
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 ulas bawang merah
  • 5 ulas cili kecil
  • 4 sudu gula
  • Secubit garam
  • 3 sudu cuka makan
  • 2 sudu kecil tepung jagung
  • Sedikit air
  • Hirisan daun ketumbar
Cara buat inti:

▶️ Hancurkan isi udang.

▶️ Kemudian satukan dengan telur dan bahan kisar.

▶️ Gaul sehingga sebati.

Cara sumbat inti:

▶️ Sumbatkan je inti ke dalam sotong.

▶️ Kemudian cucukkan dengan lidi kecil pada bahagian sotong dan kepala supaya tutup dan isi tak mudah terkeluar bila bakar nanti.

Cara masak sotong:

▶️ Bakar sotong dalam pemanggang ajaib atau apa sahaja pemanggang yang anda ada.

▶️ Bila dah masak, angkat dan potong sikit untuk mudah curahkan sos ke dalam isi nanti. Tapi pastikan potong tak sampai terpisah.

Cara buat sos:

▶️ Kisar atau tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili.

▶️ Kemudian tumis dalam kuali.

▶️ Masukkan cuka, gula, garam, air dan tepung jagung.

▶️ Biarkan masak sehingga mendidih dan sos sedikit pekat.

 

BACA JUGA: Resepi Udang Belon Goreng Rangup Ala Thai. Hanya 4 Bahan Je.

 

▶️ Akhir sekali taburkan hirisan daun ketumbar.

▶️ Boleh padamkan api.

Dah siap, curahkan sos atas sotong yang telah dibelah badannya sedikit tadi. Biarkan kuah sos meleleh ke dalam isi sotong.

Nak lagi sedap, perahkan limau nipis untuk rasa masam dan wangi. Makan macam tu je dah sedap, apatah lagi kalau gaulkan dengan nasi dengan sos-sosnya sekali.

Kalau makan hidangan ni, tak perlu lauk lain lagi dah. Cukup membangkitkan selera. Lepas ni kalau anda pening nak masak istimewa apa, bolehlah cuba resepi sotong bakar Thai ni. Pasti suami puji tanpa henti. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.