Segalanya Tentang Makan..

Resepi Udang Belon Goreng Rangup Ala Thai. Hanya 4 Bahan Je.

0 1,536

Kalau tengok udang goreng tepung yang rangup macam ni, memang terus terkam je dan ratah tanpa henti. Bila cicah pula dengan sos cili memang cukup sedap. Resepi udang belon goreng tepung yang rangup ala kedai makan Thai ni mudah je sebenarnya untuk dibuat.

Hanya perlukan 4 bahan je. Puas dapat makan, sama ada nak hidangkan dengan nasi atau ratah begitu je. Biasanya kalau buat menu udang goreng tepung, jarang-jarang buat versi menggelembung seperti belon macam ni kan.

Bila dah jumpa resepi udang belon yang dikongsikan oleh Fatyma Idris ni, bolehlah cuba untuk mempelbagaikan lagi citarasa. Pasti tak menyesal kalau anda mencubanya.

Kerangupan udang belon ni dan rasanya yang tebal dan gebu disebabkan oleh penggunaan tepung ‘self raising’. Rasanya memang enak walaupun tak masukkan perencah yang pelbagai pun.

Tak perlu gunakan udang besar-besar pun dah cukup puas makan. Cukup sekadar udang yang bersaiz sederhana je. Jom lihat cara membuatnya.

 

RESEPI UDANG BELON ALA THAI

Cara nak masak udang belon ni selalunya tak perlu buangkan ekor udang pun. Ekornya juga sedap dimakan sebab rasanya rangup. Cukup sekadar buang kulit badannya sahaja.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Udang
  • Tepung Blue Key self raising flour (kotak warna pink)
  • Telur
  • Garam secukup rasa
  • Air secukupnya

Cara buat udang belon ala Thai:

▶️ Bersihkan udang dan buangkan kepala dan kulit bahagian badan. Hanya tinggalkan ekor je.

▶️ Cara nak bersihkan betul-betul udang supaya kelihatan cantik dan bersih, gunakan pencungkil gigi dan buang kotoran (line hitam) pada belakang udang.

▶️ Dah bersihkan udang, boleh toskan. Dan ketepikan.

▶️ Satukan tepung, telur dan garam dalam satu mangkuk atau besen.

▶️ Kemudian masukkan air sikit demi sedikit sambil gaulkannya sebati. Jangan terlalu cair sangat atau terlalu pekat sangat.

▶️ Bancuh sedang elok je biar boleh lekat dengan elok adunan tepung dengan udang nanti.

▶️ Panaskan minyak dalam kuali.

▶️ Setelah minyak dah betul-betul panas, celupkan udang dalam adunan tepung, kemudian masukkan dalam kuali.

▶️ Goreng sehingga tepung naik dan garing keperangan.

 

BACA JUGA: Udang Butter Nestum Rangup Dan Sedap. Wajib Cuba! Resepi Paling Ringkas Tapi Terangkat.

 

▶️ Angkat dan toskan. Sedia untuk dihidang.

Kalau makan udang belon yang rangup dan sedap ni waktu panas-panas lepas digoreng, memang cukup sedap. Kadang-kadang ada yang buat sebagai snek atau hidangan minum petang sambil cicahnya dengan sos cili dan mayonis.

Sekali sekala tukar selera dari cekodok tepung atau goreng pisang kepada udang belon ni apa salahnya. Yang penting cara nak buatnya mudah je dan tak perlukan bahan yang banyak pun.

Rugi kalau anda tak cuba resepi udang belon goreng tepung rangup ala Thai yang dikongsikan ni. Boleh hidangkan untuk suami dan anak-anak. Selamat mencuba.

Leave A Reply

Your email address will not be published.