Segalanya Tentang Makan..

Biskut Peanut Butter Coklat Chip Tanpa Tepung. Biskut Raya Paling Senang!

0 849

Kepada peminat peanut butter, ini dia satu jenis biskut anda boleh buat untuk makan-makan santai di pagi raya nanti iaitu biskut peanut butter coklat chip! Jangan tak tahu, peanut butter ni bukan sahaja sedap disapu pada roti, malah kalau buat biskut pun sedap.

Biskut peanut butter coklat chip ni mudah dibuat sebab tidak menggunakan tepung. Yang buatkan sedap tu bila lepas dibakar teksturnya lebih ‘chewy’ dan cair di mulut. Adunannya tu pula dipenuhi dengan campuran coklat chip dan badam yang buatkan rasa lebih crunchy.

Memang kalau anak-anak tengok ni, mau habis sebalang sebelum sempat raya lagi. Biskut ni hanya gunakan 6 bahan sahaja dan sangat mudah untuk dibuat. Tak perlu pukul atau putar adunan.

Hanya gaulkannya sebati, kemudian dah boleh terus bakar. Resepi biskut peanut butter coklat chip ni dikongsikan oleh Nadirah Mahamad.

Dengan campuran peanut butter, gula perang dan taburan coklat dan badam tu pun dah cukup sedap untuk dinikmati. Tak perlu ada bahan-bahan pelbagai lagi. Yang minat peanut butter tu, wajib cuba resepi ni!

 

BISKUT PEANUT BUTTER COKLAT CHIP

Walaupun biskut ni tanpa tepung, tapi dengan adanya peanut butter, telur dan baking soda, adunan biskut ni akan tetap cantik terbentuk lepas bakar. Yang penting, teksturnya lembut dan rasa lemak-lemak kekacang yang akan buatkan kita tak cepat muak.

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • Gula perang ½ cawan
  • Peanut butter 1 cawan
  • Telur gred A 1 biji
  • Coklat chip ½ cawan
  • Badam ½ cawan
  • Baking soda 1 sudu teh

Cara buat biskut peanut butter coklat chip:

▶️ Mula-mula sediakan mangkuk atau loyang besar yang mudah untuk gaulkan sebati adunan.

▶️ Masukkan gula perang.

▶️ Kemudian masukkan peanut butter. Nak mudah, gunakan penyukat sukatan cawan yang ada dijual di kedai peralatan kek.

▶️ Pecahkan telur sebiji.

▶️ Taburkan coklat chip.

▶️ Masukkan pula kacang badam dan gaulkannya menggunakan spatula.

▶️ Dan akhir sekali masukkan baking soda.

▶️ Gaul sehingga sebati.

▶️ Bentukkan adunan biskut menggunakan scope aiskrim.

▶️ Dan susunkan atas loyang yang beralaskan baking paper.

▶️ Bakar pada suhu 160’c selama 8-10 minit sahaja.

▶️ Dah siap.

 

BACA JUGA: Resepi Biskut Coklat Almond Crunchy. Boleh Dapat 150 Biji. Sedap Dan Rangup!

 

Mudah je kan nak buat biskut sedap peanut butter ni. Bukan je bahan mudah, nak buat pun sekejap je siap. Musim covid ni sekarang susah nak dapatkan biskut yang sedap. Dan kebanyakannya harga dah mahal sekarang ni.

Lebih baik buat biskut sendiri yang kena pada tekak. Walaupun jarang nampak orang buat biskut perisa peanut butter ni, tapi kalau sekali cuba mesti rasa berbaloi. Jangan lupa mencubanya!

Leave A Reply

Your email address will not be published.